Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPeretz, Adrian
dc.contributor.authorVåge, Emilie
dc.date.accessioned2021-10-21T08:57:58Z
dc.date.available2021-10-21T08:57:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824417
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvorfor tar PepsiCo og Coca-Cola samfunnsansvar, og hvordan gjennomfører de samfunnsansvarlige tiltak og samarbeid? Med et formål om å forstå hva som virker å være det egentlige motivet til PepsiCo og Coca-Colas samfunnsansvar, å avdekke hvor samfunnsansvarlige de egentlig er og hvilke fordeler eller ulemper dette kan medføre for sel-skapene. Det er gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie med flere analyseenheter; PepsiCo og Coca-Cola der casen var selskapenes samfunnsansvar sånn det ble utført i 2018. Analysestrate-gien var innledende teoretiske antakelser som dannet det videre grunnlaget for utforming av analyse og tolkning. Dataene anvendt i studien er basert på selskapenes publiserte CSR-rapporter for 2018 samt hensiktsmessige bidrag for casekontekst hentet fra eksterne, pålitelige kiler. Funnene i analysen konkluderer med at PepsiCo og Coca-Colas tar samfunnsansvar fordi de føler et ansvar og en forpliktelse overfor deres interessenter. Måten de arbeider med samfunns-ansvar er via store diversifiserte porteføljer av tiltak og initiativ som strekker seg fra sponsing til «shared value» og «collective impact». I diskusjonen slås det fast at selskapene ikke virker å ha et konkret motiv, men heller en rekke forskjellige motiv til å gjøre de forskjellige tiltakene, der ikke alle er like altruistiske og godhjerta som først antatt i analysen, og i flere tilfeller ikke så samfunnsansvarlige som de forsøker å gi et inntrykk av at de er. Med frykt for omdømmetap, press fra interessenter og et føre-var prinsipp er ikke alle tiltak så gode som de kunne vært, og i mange tilfeller kan dette være til ulempe for selskapene. Det vises også til gode tiltak med posi-tive påvirkninger på selskapet og samfunnet forøvrig. Studiens mål er å bidra til en spennende og ny måte å analysere motivet bak samfunnsansvar på. Hittil i litteraturen er det viet lite oppmerksomhet til denne siden av samfunnsansvar og det er med dette utgangspunktet denne studien håper å bidra med å vekke interesse og oppmerksomhet for et tema det er behov for mer kunnskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSamfunnsansvaren_US
dc.subjectShared Valueen_US
dc.subjectMotiven_US
dc.subjectStrategisk CSRen_US
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectFilantropien_US
dc.subjectAltruismeen_US
dc.titleAltruistisk eller egoistisk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel