• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Altruistisk eller egoistisk?

Våge, Emilie
Master thesis
Submitted version
Thumbnail
View/Open
Våge_Emilie.pdf (1.261Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2824417
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Økonomi og administrasjon – siviløkonom [309]
Abstract
Denne studien har undersøkt hvorfor tar PepsiCo og Coca-Cola samfunnsansvar, og hvordan

gjennomfører de samfunnsansvarlige tiltak og samarbeid? Med et formål om å forstå hva

som virker å være det egentlige motivet til PepsiCo og Coca-Colas samfunnsansvar, å

avdekke hvor samfunnsansvarlige de egentlig er og hvilke fordeler eller ulemper dette kan

medføre for sel-skapene. Det er gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie med flere

analyseenheter; PepsiCo og Coca-Cola der casen var selskapenes samfunnsansvar sånn

det ble utført i 2018. Analysestrate-gien var innledende teoretiske antakelser som dannet det

videre grunnlaget for utforming av analyse og tolkning. Dataene anvendt i studien er basert på

selskapenes publiserte CSR-rapporter for 2018 samt hensiktsmessige bidrag for

casekontekst hentet fra eksterne, pålitelige kiler.

Funnene i analysen konkluderer med at PepsiCo og Coca-Colas tar samfunnsansvar fordi de

føler et ansvar og en forpliktelse overfor deres interessenter. Måten de arbeider med

samfunns-ansvar er via store diversifiserte porteføljer av tiltak og initiativ som strekker seg

fra sponsing til «shared value» og «collective impact». I diskusjonen slås det fast at

selskapene ikke virker å ha et konkret motiv, men heller en rekke forskjellige motiv til å gjøre

de forskjellige tiltakene, der ikke alle er like altruistiske og godhjerta som først antatt i

analysen, og i flere tilfeller ikke så samfunnsansvarlige som de forsøker å gi et inntrykk av at

de er. Med frykt for omdømmetap, press fra interessenter og et føre-var prinsipp er ikke alle

tiltak så gode som de kunne vært, og i mange tilfeller kan dette være til ulempe for

selskapene. Det vises også til gode tiltak med posi-tive påvirkninger på selskapet og

samfunnet forøvrig.

Studiens mål er å bidra til en spennende og ny måte å analysere motivet bak

samfunnsansvar på. Hittil i litteraturen er det viet lite oppmerksomhet til denne siden av

samfunnsansvar og det er med dette utgangspunktet denne studien håper å bidra med å

vekke interesse og oppmerksomhet for et tema det er behov for mer kunnskap.
Publisher
OsloMet – storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit