Altruistisk eller egoistisk?
Abstract
Denne studien har undersøkt hvorfor tar PepsiCo og Coca-Cola samfunnsansvar, og hvordan
gjennomfører de samfunnsansvarlige tiltak og samarbeid? Med et formål om å forstå hva
som virker å være det egentlige motivet til PepsiCo og Coca-Colas samfunnsansvar, å
avdekke hvor samfunnsansvarlige de egentlig er og hvilke fordeler eller ulemper dette kan
medføre for sel-skapene. Det er gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie med flere
analyseenheter; PepsiCo og Coca-Cola der casen var selskapenes samfunnsansvar sånn
det ble utført i 2018. Analysestrate-gien var innledende teoretiske antakelser som dannet det
videre grunnlaget for utforming av analyse og tolkning. Dataene anvendt i studien er basert på
selskapenes publiserte CSR-rapporter for 2018 samt hensiktsmessige bidrag for
casekontekst hentet fra eksterne, pålitelige kiler.
Funnene i analysen konkluderer med at PepsiCo og Coca-Colas tar samfunnsansvar fordi de
føler et ansvar og en forpliktelse overfor deres interessenter. Måten de arbeider med
samfunns-ansvar er via store diversifiserte porteføljer av tiltak og initiativ som strekker seg
fra sponsing til «shared value» og «collective impact». I diskusjonen slås det fast at
selskapene ikke virker å ha et konkret motiv, men heller en rekke forskjellige motiv til å gjøre
de forskjellige tiltakene, der ikke alle er like altruistiske og godhjerta som først antatt i
analysen, og i flere tilfeller ikke så samfunnsansvarlige som de forsøker å gi et inntrykk av at
de er. Med frykt for omdømmetap, press fra interessenter og et føre-var prinsipp er ikke alle
tiltak så gode som de kunne vært, og i mange tilfeller kan dette være til ulempe for
selskapene. Det vises også til gode tiltak med posi-tive påvirkninger på selskapet og
samfunnet forøvrig.
Studiens mål er å bidra til en spennende og ny måte å analysere motivet bak
samfunnsansvar på. Hittil i litteraturen er det viet lite oppmerksomhet til denne siden av
samfunnsansvar og det er med dette utgangspunktet denne studien håper å bidra med å
vekke interesse og oppmerksomhet for et tema det er behov for mer kunnskap.