Kjønnseffekt ved annonsering av lederskifte. En empirisk studie av selskaper på Oslo Børs i perioden 2009-2019
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824310Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
denne masteroppgaven undersøker vi om det eksisterer en kjønnseffekt ved annonsering
av
lederskifte i selskaper på Oslo Børs i perioden 2009-2019.
For å undersøke dette har vi gjennomført en eventstudie for å avdekke om det oppstår en
unormal avkastning i aksjeverdi ved en annonsering av denne typen. Denne unormale
avkastningen blir videre benyttet som avhengig variabel i regresjonsanalyser utført for å
oppdage en eventuell kjønnseffekt knyttet til lederskiftet. Avslutningsvis undersøker vi om en
eventuell kjønnseffekt varierer over ulike ansettelsesforhold.
Vi finner verdier som indikerer at det eksisterer en kjønnseffekt knyttet til annonsering av
lederskifte, men denne forskjellen mellom kjønnene er ikke signifikant ulik null. Effekten
analysen vår finner er i favør av kvinner. Dette indikerer at investorer er mer positive ved
annonsering av at en kvinne blir ansatt som ny daglig leder, enn om en mann blir ansatt.
Denne kjønnseffekten består over flere av ansettelsesforholdene vi undersøkte for.
Konklusjonen av vår oppgave er at vi finner verdier som indikerer at det eksisterer en
kjønnseffekt i kvinners favør ved annonsering av lederskifte. Disse funnene er imidlertid ikke
av statistisk signifikans.