Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaugerud, Gunn Astrid
dc.contributor.authorBrekkli, Julianne
dc.date.accessioned2021-10-15T06:40:11Z
dc.date.available2021-10-15T06:40:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823153
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine investigative interviews of preschool children (3-6 years), who is suspected to have been subjected to violence and/or sexual abuse. The study focuses on (1) the proportion of question types asked by interviewer, (2) children's responses, (3) whether the information reported was general or specific. General information is information that cannot be linked to time or place. Specific information is information that can be linked to a specific place and /or time. Furthermore, the current study also investigated whether age and gender have an influence on the type of information provided by the children. This is a quantitative study and part of a larger national study called "Barneavhør prosjektet". I investigated a sample of investigative interviews (N = 21) where all the interviews were conducted by specially trained police in the Norwegian Barnahus between 2015 to 2017. The Sequential Interview (SI) method was used. The interviews were coded in accordance with internationally recognized coding methods and analyzed in the computer program SPSS, version 27. Analyzes of the interviews revealed few open-ended questions and most direct and suggestive questions asked by the interviewer. Direct questions elicited the highest response rate from the children (44.5%), followed by closed (14.4%) leading (3.3%) and open (3%) questions. Facilitators accounted for 34.6% of the responses. Most responses were generated with general information (31.7%) rather than specific information (4.7%). The children responded with most general information to direct (12.5%) questions. Facilitators accounted for 12.6% of the general responses. The children responded with most specific information to direct (1.5%) questions. Facilitators accounted for 2.3% of the specific responses. Girls generated more information than boys, both general and specific. The oldest children reported more specific information as compared to the youngest ones.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke sekvensielle avhør av førskolebarn (3-6 år) hvor det foreligger mistanke om at de har vært utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep. Studien undersøker (1) ulike spørsmålstyper stilt av avhører, (2) barna sine svarresponser, (3) type informasjon barna rapporter og hvorvidt informasjonen er av generell eller spesifikk art. Generell informasjon er informasjon som ikke kan knyttes til tid eller sted, i motsetning til spesifikk informasjon som kan knyttes til et spesifikt sted og/eller tid. Avslutningsvis blir det kartlagt hvorvidt alder og kjønn har en påvirkning på hvilken type informasjon barna rapporterer. Denne studien er en kvantitativ studie og en del av en større nasjonal studie kalt «Barneavhørs prosjektet». Masteroppgaven ser på et utvalg avhør (N = 21) der alle avhørene er utført på barnehuset av spesialutdannet politi i perioden 2015 til 2017 med bruk av den Sekvensielle avhørsmetoden (SA). Avhørene ble kodet i tråd med internasjonale anerkjente kodingsmetoder og er analysert i dataprogrammet SPSS, versjon 27. Resultatene av analysene viste at det ble stilt færrest åpne spørsmål og flest direkte og lukkede spørsmål fra avhører. Barna responderte i størst grad på direkte (44.5%) og lukkede (14.4%) spørsmål, etterfulgt av ledende (3.3%) og åpne (3%) spørsmål. Fasilitatorer utgjorde 34.6% av responsene. Det ble generert langt flere responser med generelle informasjon (31.7%) sammenlignet med spesifikk informasjon (4.7%). Barna responderte med mest generell informasjon til direkte (12.5%) spørsmål. Barnas generelle responser på fasilitatorer utgjorde 12.6%. Barna responderte med mest spesifikk informasjon på direkte (1.5%) spørsmål. Barnas spesifikke responser på fasilitatorer utgjorde 2.3%. Jenter genererte mer informasjon sammenlignet med gutter, både generell og spesifikk. De eldste barna rapporterte en høyere andel spesifikk informasjon enn de yngste.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFørskolebarnen_US
dc.subjectHukommelseen_US
dc.subjectAvhøren_US
dc.subjectSekvensielle avhøren_US
dc.subjectGenerell informasjonen_US
dc.subjectSpesifik informasjonen_US
dc.titleGjengivelse av generell og spesifikk informasjon av førskolebarn i politiavhøren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel