Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrebøe, Tonje
dc.date.accessioned2021-09-28T12:39:13Z
dc.date.available2021-09-28T12:39:13Z
dc.date.created2021-06-29T14:11:12Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2021, 7 210-223.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784125
dc.description.abstractDenne artikkelen drøfter 20 læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i ungdomsskolen og videregående skole. En sosialpsykologisk tilnærming åpner for å undersøke stereotypier og fordomsuttrykk slik lærerne beskriver at disse fenomenene ofte forstås som en integrert del av den sosiale interaksjonen i klasserommet. Jeg identifiserer og belyser mulige funksjoner disse ytringene kan ha i elevers sosiale samspill, og hvordan ulike kontekster og intensjoner spiller inn. Studien bidrar til økt kunnskap om kompleksitet og flytende grenser i klasserommet, med utgangspunkt i lærernes beskrivelser av stereotypier og fordomsuttrykk. Et sentralt funn i studien er lærernes beskrivelser av å bevege seg mellom ulike posisjoner i disse situasjonene. På den ene siden uttrykker de en forståelse for at elevenes ytringer ikke nødvendigvis uttrykker fordomsfulle holdninger eller negative intensjoner. På den andre siden beskriver de en usikkerhet og et ubehag, med bakgrunn i ytringenes tilknytning til rasistiske og diskriminerende praksiser, samt at de innebærer krenkelser av sårbare elever.en_US
dc.description.abstractIn this article, I focus on 20 teachers’ experiences of students’ use of stereotypes and prejudiced expressions. Based on perspectives highlighting stereotype and prejudiced expressions as intertwined in social practices, I explore and discuss the teachers’ narratives. The findings show a multitude of functions of, and dynamics in, students’ use of stereotypes and prejudiced expressions. Thus, the study offers knowledge and a framework for understanding the complex nature of these phenomena as they appear to the teachers. An important finding from the analyses, is how the teachers describe their shifting positions in these situations. On the one hand, they express an understanding of the students’ utterances as not necessarily being expressions of prejudice or as intentionally harmful. On the other hand, they describe feelings of insecurity and discomfort tied to the students’ utterances and their connection to racist and discriminatory practices, and that they can inflict harm on or violate vulnerable students.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 7 | 2021
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectFordommeren_US
dc.subjectSosiale dynamikkeren_US
dc.subjectSosiale normeren_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectPrejudicesen_US
dc.subjectSocial interactionsen_US
dc.subjectSocial normsen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.titleNedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommeten_US
dc.title.alternativeDisparaging – and acceptable? Teachers’ experiences with students’ use of stereotypes and prejudiced expressionsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Tonje Myrebøeen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v7.2141
dc.identifier.cristin1919338
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.pagenumber210-223en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal