Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAmes, Heather Melanie R
dc.contributor.authorHestevik, Christine Hillestad
dc.contributor.authorLangøien, Lars Jørun
dc.contributor.authorRosness, Tor Atle
dc.date.accessioned2021-09-27T11:41:55Z
dc.date.available2021-09-27T11:41:55Z
dc.date.created2021-06-17T08:09:01Z
dc.date.issued2021-06-09
dc.identifier.isbn978-82-8406-171-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783725
dc.description.abstractSamlivsbrudd er en alvorlig hendelse i barns liv. I enkelte tilfeller skjer det at barn motsetter seg samvær med en av (eller begge) foreldrene i etterkant av foreldrenes samlivsbrudd. Samværsvegring betyr at et barn over tid uttrykker sterk motstand mot samvær med en (eller begge) foreldrene. Hensikten med dette prosjektet er å kartlegge og beskrive forskningen som fins om årsaker til samværsvegring, og kliniske verktøy og/eller tiltak for å identifisere, forebygge og håndtere samværsvegring. For å identifisere relevante studier fra 2000 til 2020 utførte en bibliotekar søk i internasjonale litteratur-databaser, inkludert MEDLINE, EMBASE og PsycINFO. To medarbeidere vurderte uavhengig av hverandre studienes relevans i henhold til inklusjonskriteriene. Vi inkluderte én oversikt og 54 primærstudier. De fleste var fra USA (n=38), var tverrsnittstudier (n=23) og hadde som deltakere barn eller voksne som uttalte seg om når de var barn (n=45). De fleste studiene undersøkte foreldrefremmedgjøring (n=48). Studiene rapporterte at den underliggende motivasjonen bak foreldrefremmedgjøring varierer og at strategiene som er brukt er mange og varierte. I studiene ble det hevdet mulige sammenhenger mellom samværsvegring eller foreldrefremmedgjøring og negative utfall. Vi fant spesifikke verktøy for identifisering av: ulike årsaker til samværsvegring (n=1) eller eksponeringsgrad av foreldrefremmedgjøring (n=10), risikovurdering av foreldrefremmedgjøring (n=1), samt tiltak for å håndtere samværsvegring (n=2) og foreldrefremmedgjøring (n=3). Denne kartleggingsoversikten fant at det er behov for mer empirisk forskning på samværsvegring utover det som fins av forskning om foreldrefremmedgjøring, studier fra andre land enn USA og studier med design som kan måle effekt av tiltak.en_US
dc.description.abstractParental separation is a serious event in a child’s life. In some cases, children may resist or refuse contact with one (or both) of their parents after a separation. Refusal to have contact means that a child, over time, expresses resistance to meet with one of the parents. The aim of this project is to map and describe research about the reasons children resist or refuse to meet a parent, and to map and describe tools or interventions to identify, prevent and treat the refusal to spend time with a parent. To identify relevant studies published between 2000-2020, a research librarian searched in international databases, including MEDLINE, EMBASE and PsycINFO. Two researchers independently screened the studies’ eligibility according to the inclusion criteria. We included one review article and 54 primary studies. Most studies were from the USA (n=38), used a cross sectional (survey) design (n=23), and the participants were children or adults talking about their experiences as a child (n=45). The majority of the studies examined parental alienation (n=48). The studies reported that the underlying reasons for parental alienation varies and that the strategies that are used are many and varied. The studies also reported a possible association between parental rejection and negative outcomes. We found specific tools or interventions pertaining to: different reasons for parental rejection (n=1) or levels of exposure to parental alienation (n=10), preventing parental alienation (n=1) and interventions to treat or deal with parental rejection (n=2) or parental alienation (n=3). This systematic mapping review found a need for: empirical research on forms of parental rejection other than parental alienation; studies from other settings beyond the USA; and study designs that can test which interventions are effective.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for helsetjenesteren_US
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/hvordan-forsta-og-handtere-barn-som-avviser-en-forelder-rapport-2021.pdf
dc.subjectBarn-foreldrerelasjoneren_US
dc.subjectSkilsmisseren_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectSosial fremmedgjøringen_US
dc.subjectAvvisningeren_US
dc.subjectPsykologien_US
dc.titleHvordan forstå og håndtere barn som avviser en forelder: En systematisk kartleggingsoversikten_US
dc.title.alternativeUnderstanding and helping children who resist or refuse postseparation parental contact: A systematic mapping reviewen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.doihttps://www.fhi.no/publ/2021/hvordan-forsta-og-handtere-barn-som-avviser-en-forelder/
dc.identifier.cristin1916281
dc.source.pagenumber72en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel