Hvilke fasilitatorer og barrierer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet? En kvalitativ metasyntese.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781450Utgivelsesdato
2021-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Hvilke fasilitatorer og barrierer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet? En kvalitativ metasyntese.
Formål: Undersøke hvilke fasilitatorer og barrierer barn og unge med cerebral parese (CP), og deres foresatte, opplever i forbindelse med fysisk aktivitet (FA).
Problemstilling: Hvilke barrierer og fasilitatorer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet?
Metode: Det ble gjennomført en tilpasset kvalitativ metasyntese med utgangspunkt i fem primærstudier. Resultatene er analysert med metoden metaetnografi. Systematiske søk ble gjort i databasene Medline, Pubmed, Academic Search Ultimate, Svemed+, Helsebiblioteket, CINAHL og Psychinfo, og kvaliteten ble vurdert med Helsebibliotekets sjekkliste for kvalitative studier.
Resultat: Vi identifiserte seks fasilitatorer og seks barrierer som barn og unge med CP opplever i forbindelse med deltakelse i FA. De omhandlet indre motivasjon, det sosiale miljøet, tilpasning av aktiviteten, tilgjengelighet, mestring, fysiske plager og ressurspersoner rundt den unge.
Konklusjon: Resultatene kan si noe om hvilke fasilitatorer og barrierer man bør være oppmerksomme på når man ønsker å fremme FA blant barn og unge med CP. Resultatene viser behovet for å ha et helhetlig perspektiv når man skal fremme FA for barn og unge med CP.