Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2021-09-24T12:56:46Z
dc.date.available2021-09-24T12:56:46Z
dc.date.issued2021-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781450
dc.description.abstractTittel: Hvilke fasilitatorer og barrierer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet? En kvalitativ metasyntese. Formål: Undersøke hvilke fasilitatorer og barrierer barn og unge med cerebral parese (CP), og deres foresatte, opplever i forbindelse med fysisk aktivitet (FA). Problemstilling: Hvilke barrierer og fasilitatorer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet? Metode: Det ble gjennomført en tilpasset kvalitativ metasyntese med utgangspunkt i fem primærstudier. Resultatene er analysert med metoden metaetnografi. Systematiske søk ble gjort i databasene Medline, Pubmed, Academic Search Ultimate, Svemed+, Helsebiblioteket, CINAHL og Psychinfo, og kvaliteten ble vurdert med Helsebibliotekets sjekkliste for kvalitative studier. Resultat: Vi identifiserte seks fasilitatorer og seks barrierer som barn og unge med CP opplever i forbindelse med deltakelse i FA. De omhandlet indre motivasjon, det sosiale miljøet, tilpasning av aktiviteten, tilgjengelighet, mestring, fysiske plager og ressurspersoner rundt den unge. Konklusjon: Resultatene kan si noe om hvilke fasilitatorer og barrierer man bør være oppmerksomme på når man ønsker å fremme FA blant barn og unge med CP. Resultatene viser behovet for å ha et helhetlig perspektiv når man skal fremme FA for barn og unge med CP.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslo Metropolitan Universityen_US
dc.subjectCerebral pareseen_US
dc.subjectFasilitatoreren_US
dc.subjectBarriereren_US
dc.subjectMetasynteseen_US
dc.subjectFysioterapi
dc.subjectBacheloroppgave
dc.titleHvilke fasilitatorer og barrierer opplever barn og unge med cerebral parese i forbindelse med fysisk aktivitet? En kvalitativ metasyntese.en_US
dc.title.alternativeWhat facilitators and barriers to physical activity do children and adolescents with cerebral palsy experience? A qualitative meta-synthesis A qualitative meta-synthesis.en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
cristin.fulltext
dc.source.pagenumber42en_US
dc.relation.projectFysisk aktiviteten_US
dc.relation.projectFasilitatoren_US
dc.subject.nsiBarriereren_US
dc.subject.nsiFysisk aktiviteten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel