Hvilke muligheter har blitt undersøkt for å imøtekomme behovene til brukere med dysleksi? En kvalitativ innholdsanalyse av informasjonssøkeatferden til brukere med dysleksi
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773753Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilke løsninger som har blitt undersøkt for å imøtekomme behovene til brukere med dysleksi under en søkeprosess og i hvilken grad disse løsningene vil kunne påvirke informasjonssøkeatferden. For å undersøke dette ble det gjennomført en teoridrevet innholdsanalyse av tidligere forskning relatert til informasjonssøking og dysleksi. Resultatene drøftes i lys av teori og forslagene som er inkludert i Marchionini og White sitt rammeverk for informasjonssøkeatferd. Resultatene viser at autocomplete, stavekontroller og systemer med høy toleranse for skrivefeil er noen av løsningene som har blitt undersøkt. Løsningene påvirker informasjonssøkeatferden i varierende grad, men systemer med høy toleranse for skrivefeil er blant løsningene som ser ut til å ha en positiv innvirkning på informasjonssøkeatferden til brukere med dysleksi. In this master thesis I have looked at which solutions have been investigated to meet the needs of users with dyslexia during a search process and to what extent these solutions will be able to influence the information seeking behavior. To investigate this, a directed content analysis of previous research related to information searching and dyslexia was conducted. The results are discussed in light of theory and the suggestions included in Marchionin and White`s framework for information seeking behavior. The results show that autocomplete, spell checks and systems with high tolerance for spelling errors are some of the solutions that have been investigated. The solutions seem to affect the information seeking behavior to varying degrees, but systems with a high tolerance for spelling errors are among the solutions that seem to have a positive impact on the information seeking behavior of users with dyslexia.