I dypet: En undersøkelse av dybdelæring knyttet til forkunnskaper i eget skapende
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771168Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I min masteroppgave, har jeg har undersøkt min problemstilling gjennom en undersøkelsesprosess med vekt på eget skapende arbeid og refleksjon. Problemstillingen er utarbeidet fra et ønske om å forstå forkunnskapers rolle i en dybdelæringsprosess. Jeg har formulert problemstillingen på denne måten:
Hvordan påvirker ulik grad av forkunnskaper dybdelæring i egne skapende prosesser?
I undersøkelsesprosessen, valgte jeg å forholde meg til tre de tre mediene, grafikk, pastell og akvarell, på bakgrunn av min subjektive mengde av forkunnskaper. Jeg opplevde at refleksjon rundt egen prosess var vesentlig, i dokumentasjonen av undersøkelsen.
I lys av undersøkelsen min, mener jeg at ulik grad av forkunnskaper har tydelig påvirkning på de skapende prosessene, knyttet opp mot dybdelæring. Ved å reflektere over de praktiske arbeidsprosessene opp mot Frey, Fisher og Hattie sine faser, overflate, dybde og overføring, opplever jeg forkunnskapens rolle på denne måten: Jeg ser på forholdene mellom overflate og dybde, som hensiktsmessig for å lære seg noe nytt og tilegne seg nye kunnskaper, mens forholdene mellom dybde og overføring som hensiktsmessig når man videreutvikler noe man kan godt.