Lytting som inngang til likeverdighet og deltakelse: Om ikke-verbal kommunikasjon i dramaundervisning på vgs
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770895Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøker jeg kommunikasjonen i dramaklasserommet, der empirien baseres på to undervisningsøkter med en dramaklasse på videregående skole. Jeg ønsker å møte elever i en likeverdig dialog, samtidig som faget utforskes – den evige balansen mellom å ivareta det faglige og det sosiale. Oppgaven handler om bevisstgjøring i å møte mennesker fra en asymmetrisk posisjon, og jeg utforsker den åpne lyttingens betydning for likeverdighet og deltakelse. Dette gjøres gjennom å anvende drama- og teaterfaglig kunnskap i den didaktiske gjerningen, og ved å gå helt til ytterpunktet: undervise uten verbalspråk. Jeg undersøker potensialet i ikke-verbal kommunikasjon og mulighetene det skaper for likeverdighet og deltakelse. Jeg kommer frem til at lytting og agenda spiller inn på kommunikasjonens og deltakelsens kvalitet.
Det er en kvalitativ, fortolkningsbasert, empirisk studie der forskerens (min) tolkning og analyse vektlegges, og ses i forhold til elevenes og medforsker og -lærer, Eva Øvreness, sitt perspektiv. In this study, I examine communication in the drama classroom, where the empirical data is based on two teaching sessions with a drama class in high school. I want to meet students through equal dialogue, at the same time as the subject is explored - the eternal balance between taking care of the subject and the social. The thesis is about raising awareness in meeting people from an asymmetrical position, and I explore how listening can affect equality and participation. This is done by applying drama and theater knowledge in the didactic work, and by going all the way to the extreme: teaching without verbal language. I explore the potential of non-verbal communication and the opportunities it creates for equality and participation. I come to the conclusion that listening and agenda affect the quality of communication and participation.
It is a qualitative and empirical study in which the researcher's (my) interpretation and analysis are emphasized, and seen in relation to the students' and fellow researcher and teacher, Eva Øvreness's perspective.