Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Anne Karin ( hovedveileder)
dc.contributor.advisorSchmid, Evi (biveileder)
dc.contributor.authorTårnesvik, Åshild
dc.date.accessioned2021-08-18T09:32:35Z
dc.date.available2021-08-18T09:32:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770058
dc.description.abstractFrafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det er konkludert med at videregående opplæring ikke ivaretar mangfoldet i elevgruppen, og at det er viktig å gi elevene ulike opplæringstilbud som er i stand til å inkludere og tilrettelegge for elever med ulike behov. Formålet med denne oppgaven er å belyse viktigheten av et alternativt opplæringsløp for elever som står i fare for å droppe ut av skolen. Gjennom denne masteroppgaven ønsket jeg å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan er praksisbrevelevenes opplevelse av et alternativt opplæringstilbud?». Oppgavens problemstilling handler om et alternativt opplæringstilbud i form av praksisbrev. Et opplæringsløp som lar elever arbeide i bedrift fire dager i uken isteden for å få undervisning på skolen. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative intervju med elever som har bestått praksisbrevløpet, og som har skrevet lærekontrakt i bedrift. Resultatene viser at elevene opplevde det å arbeide med praktiske oppgaver i stedet for å sitte i klasserommet som utelukkende positivt. Elevene trekker frem viktigheten av å lære sammen med andre, og at konkrete og relevante arbeidsoppgaver fører til motivasjon og yrkesstolthet. Elevene har endret sitt syn på seg selv og sin egen nytteverdi, og flere føler for første gang mestring i skolehverdagen. Dette prosjektets implikasjoner inneholder en oppfordring om at tilbudet om praksisbrev bør utvides, og at flere elever bør få tilbud om et alternativt opplæringstilbud.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2021
dc.subjectFrafallen_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectPraksisbreven_US
dc.subjectPraksisen_US
dc.titleFra drop-out til fagbreven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel