Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahlsveen, Heidi
dc.contributor.advisorAure, Venke
dc.contributor.advisorVestby, Nina
dc.contributor.authorLangeland, Catherine
dc.date.accessioned2021-06-29T11:51:39Z
dc.date.available2021-06-29T11:51:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762339
dc.description.abstractThis study describes the work involved in creating a storytelling performance based on the medieval history of Gamlebyen in Oslo. The study deals with the various strategies and methods that I have employed in collaboration with children in elementary school, focusing primarily on the creation of an oral storytelling performance. I see the collaborative development of oral storytelling with children as part of a complex didactic process which has formed the basis of this master’s project. I have studied the connection among art, play, and aesthetic practice in the context of art and learning and how these factors can influence children as co-creators and lay the foundation for a manuscript of an oral storytelling performance. An important point has been to illuminate relational strategies and the potential that these hold as a starting-point for collaboration with children. My work is relevant for anyone working with storytelling, drama and theater, and the performing arts in general.en_US
dc.description.abstractDenne studien baserer seg på mitt arbeid med å skape en muntlig fortellerforestilling med utgangspunkt i middelalderhistorikk i Gamlebyen i Oslo. Studien tar for seg mangfoldet av strategier og metoder jeg har brukt i samarbeid med barn i grunnskolen med hovedfokus på å skape en muntlig fortellerkunstforestilling. Samtidig ser jeg utviklingen av muntlig fortellerkunst i samarbeid med barn som del av et sammensatt didaktisk prosjekt, noe som har dannet grunnlaget for dette masterprosjektet. Jeg har forsket på hvordan sammenhenger mellom kunst, lek og estetisk praksis i kunstneriske og kunstdidaktiske kontekster kan ha betydning for hvordan barn som medkonstruktører kan være med å forme utgangspunktet for et manus til en muntlig fortellerkunstforestilling. Jeg har forsøkt å belyse relasjonelle metodestrategier og det potensialet som ligger i disse som utgangspunkt for å samarbeide med barn. Arbeidet mitt er relevant for alle som jobber med fortellerkunst, drama, teater og scenekunst for øvrig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMEST;2019
dc.subjectMiddelalderen_US
dc.subjectMuntlig fortellerkunsten_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.titleBarnharn kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid med barn: Muntlig fortellerkunst Eufemia og Englefjert - en nesten sann historie fra middelalderen i Osloen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel