dc.contributor.advisor | Dahlsveen, Heidi | |
dc.contributor.advisor | Aure, Venke | |
dc.contributor.advisor | Vestby, Nina | |
dc.contributor.author | Langeland, Catherine | |
dc.date.accessioned | 2021-06-29T11:51:39Z | |
dc.date.available | 2021-06-29T11:51:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2762339 | |
dc.description.abstract | This study describes the work involved in creating a storytelling performance based on the medieval history of Gamlebyen in Oslo. The study deals with the various strategies and methods that I have employed in collaboration with children in elementary school, focusing primarily on the creation of an oral storytelling performance. I see the collaborative development of oral storytelling with children as part of a complex didactic process which has formed the basis of this master’s project. I have studied the connection among art, play, and aesthetic practice in the context of art and learning and how these factors can influence children as co-creators and lay the foundation for a manuscript of an oral storytelling performance. An important point has been to illuminate relational strategies and the potential that these hold as a starting-point for collaboration with children. My work is relevant for anyone working with storytelling, drama and theater, and the performing arts in general. | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien baserer seg på mitt arbeid med å skape en muntlig fortellerforestilling med
utgangspunkt i middelalderhistorikk i Gamlebyen i Oslo. Studien tar for seg mangfoldet av
strategier og metoder jeg har brukt i samarbeid med barn i grunnskolen med hovedfokus på å
skape en muntlig fortellerkunstforestilling. Samtidig ser jeg utviklingen av muntlig
fortellerkunst i samarbeid med barn som del av et sammensatt didaktisk prosjekt, noe som har
dannet grunnlaget for dette masterprosjektet. Jeg har forsket på hvordan sammenhenger
mellom kunst, lek og estetisk praksis i kunstneriske og kunstdidaktiske kontekster kan ha
betydning for hvordan barn som medkonstruktører kan være med å forme utgangspunktet for
et manus til en muntlig fortellerkunstforestilling. Jeg har forsøkt å belyse relasjonelle
metodestrategier og det potensialet som ligger i disse som utgangspunkt for å samarbeide med
barn. Arbeidet mitt er relevant for alle som jobber med fortellerkunst, drama, teater og
scenekunst for øvrig. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MEST;2019 | |
dc.subject | Middelalder | en_US |
dc.subject | Muntlig fortellerkunst | en_US |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.title | Barnharn kunstnerisk utviklingsarbeid i samarbeid med barn: Muntlig fortellerkunst Eufemia og Englefjert - en nesten sann historie fra middelalderen i Oslo | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |