Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Sigurd Eid
dc.contributor.authorAndersen, Patrick Lie
dc.contributor.authorNordø, Åsta Dyrnes
dc.contributor.authorSletten, Mira Aaboen
dc.contributor.authorArnesen, Daniel
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2021-06-03T14:04:36Z
dc.date.available2021-06-03T14:04:36Z
dc.date.created2021-02-16T10:30:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7763-693-1
dc.identifier.isbn978-82-7763-694-8
dc.identifier.issn1891–2168
dc.identifier.issn1891–2176
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757585
dc.description.abstractDeltakelse i organiserte fritidsaktiviteter er for barn og ungdom en viktig kilde til fellesskap, identitet og mestring. Det er imidlertid grunn til å tro at sosioøkonomiske forskjeller fortsetter å gjøre seg gjeldende i barn og unges deltakelse i slike aktiviteter. Kunnskap om dette er viktig for å forstå endringer i barn og unges oppvekstsvilkår i Norge. Denne rapporten belyser sosioøkonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse i organisert fritid og gir kunnskap om hvilke økonomiske og sosiale barrierer som hindrer deltakelse, og dessuten geografiske variasjoner i deltakelse og forskjeller i deltakelse mellom unge med minoritets- og majoritetsbakgrunn. Analysene i rapporten er basert på ungdataundersøkelser: nasjonale representative tverrsnitts- og tidsseriedata for ungdomsskole og videregående fra 2014 til 2019 og tilsvarende data for videregående for perioden 2017–2019.en_US
dc.description.abstractParticipation in organized leisure activities is for children and youth an important source of community, identity and self-mastery. However, there is reason to believe that socio-economic differences continue to be reflected in the children and youth participation in such activities. Knowledge of this is important for understanding changes in children and young people's upbringing conditions in Norway. This report examines socio-economic differences in children and youths’ participation in organized leisure activities and to provide knowledge about the economic and social that hinders participation, as well as geographical variations in participation and differences in participation between youth with minority and majority backgrounds. The analyzes in the report are based on the Ungdata surveys: nationally representative cross-sectional and time series data for junior and senior high school from 2014 to 2019 and data for upper secondary school for the period 2017–2019.en_US
dc.description.sponsorshipRapporten er finansiert av Kulturdepartementet gjennom prosjektet «Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor». Senteret er et samarbeidsprosjekt mellom NORCE Samfunn og Institutt for samfunnsforskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSenter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor. Betydningen av sosioøkonomiske ressurser, geografi og landbakgrunn.en_US
dc.relation.ispartofRapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor
dc.relation.ispartofseriesRapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor;
dc.relation.ispartofseriesRapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor;2021:01
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectUngdommeren_US
dc.subjectDeltakelseren_US
dc.subjectOrganiserte fritidsaktiviteteren_US
dc.subjectSosioøkonomiske forskjelleren_US
dc.subjectChildrenen_US
dc.subjectYouthsen_US
dc.subjectParticipationsen_US
dc.subjectOrganized leisure activitiesen_US
dc.subjectSocioeconomic differencesen_US
dc.titleSosial ulikhet i barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteteren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor 2021en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1890253
dc.source.journalRapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektoren_US
dc.source.issue2021:01en_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel