• Avklaring og prøving: Filosofisk samtale og Tren tanken som utforskende arbeidsmåter 

      Fuglseth, Kåre Sigvald; Børresen, Beate (Prismet;Årgang 73, hefte 1-2 (2022): Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)
      Artikkelen drøfter de to metodekonsepta Filosofisk samtale (FS) og Tren tanken (TT) som utforskende metoder i lys av læreplanens krav om utforsking som sentral metode i grunnskolens KRLE-fag. Vi argumenterer for at vurdering ...
    • "Barnehagen er ingen søndagsskole ..." Religion i barnehager med forskjellige livssynsvedtekter 

      Hovdelien, Olav; Sødal, Helje Kringlebotn (Prismet;Vol 72 Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)
      Hvordan forstår et utvalg styrere og pedagogiske ledere de delene av fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) som handler om religion og religiøs tradisjonsformidling i barnehagen? Og hvordan arbeider de med dem i ...
    • Er Jesus hvit? Fargeblindhet og antirasistisk religionsundervisning 

      Johnson Olkvam, Hannah; Aukland, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Fargeblindhet brukes i dag som begrep for å peke på tendensen til utad å overse forskjeller i hudfarge selv om det spiller en avgjørende rolle i hvordan man blir oppfattet og behandlet i samfunnet. I denne artikkelen ...
    • Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan 

      Aukland, Knut (Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)
      Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ...
    • Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser 

      Aukland, Knut; Tandberg, Håkon Naasen (Prismet;Vol 71 Nr 1 (2020): Digital religionsundervisning, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-07)
      I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ...
    • Religionenes kunst i klasserom og hellige rom. Teoretiske perspektiver 

      Nicolaisen, Tove (Prismet;Vol 72, Nr 2 (2021): Sammen?, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-22)
      Møter med religionenes kunst i klasserom og i hellige rom har potensiale til å utvide studenters og elevers læringsrom; komplekse erfaringer kan være gevinsten. Artikkelen utforsker ulike innfallsvinkler til møtene, og ...
    • Religions- og livssynsfaget som fagleg konglomerat – fagontologi, vitskapsfag, skulefag 

      Brekke, Øystein (Prismet;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Læreplanens kjerneelement knytt til utforsking av religionar og livssyn med ulike metodar inviterer lærar og elev til å sjå at ulike ståstader gir ulik forståing av kva religionar og livssyn er for noko, som fenomen. ...