• Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary 

      Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram; Bjørnestad, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Developing proficiency in the language(s) spoken in any given society is crucial for the inclusion and attainment of children in that society. With an enrolment rate in Norwegian early childhood education and care (ECEC) ...
    • Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen 

      Dybvik, Hilde; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Jæger, Henriette (Nordisk Barnehageforskning;Vol. 19, No. 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-19)
      Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ...
    • Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen? 

      Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ...
    • Partnerships in multicultural ECEC settings in Norway: Perspectives from parents and professionals 

      Norheim, Helga; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine Louise (Nordisk Barnehageforskning;Vol. 19, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are well established as being important for children’s well-being and learning, and may be especially significant for children ...
    • Påstandsspill som et verktøy i undervisning om bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanningen 

      Botnen, Synnøve Smebye; Sandbakken, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Sammendrag I lys av klimaendringer og tap av natur, blir det å jobbe målrettet med bærekraftig utvikling og utforsking av naturen stadig viktigere for barnehagefeltet. For barnehagelærerutdanningen blir det da nødvending ...
    • Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. 

      Romøren, Anna Sara H.; Garmann, Nina Gram; Tkachenko, Elena (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      In this paper we present a survey-based study on multilingual practices in 47 ECEC (early childhood education and care) centres, mainly in eastern Norway. Our main concern was to investigate the languages known by staff ...
    • Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk 

      Lerbak, Kari; Skoglund, Tonje; Otterstad, Ann Merete (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I boka Lyttende pedagogikk trekker Ann Åberg og Hillevi Lenz Taguchi (2006) hørestyrke fram som en del av en lyttende pedagogikk. I boka refereres det til Filip som omtaler hørestyrke som å høre nøye etter. Vi er inspirert ...