Bruken av ulike klasseromsintervensjoner for en bedre klasseledelse: Gjennomgang av ulike klasseromsintervensjoner og forskning i perioden 2010 – 2020, ulike effekter som er påvist, samt hvordan de kan implementeres i skolen
Abstract
Good Behavior Game ble utviklet på 60-tallet, av Barrish, Saunders og Montrose (1969) og står som en milepæl i utviklingen av klasseromsintervensjoner. Det er siden sekstitallet blitt utviklet flere ti-talls varianter av dette spillet med variasjoner som; inndeling i grupper i klasserommet, at hele klassen spiller sammen og andre varianter med fokus på å ta elevene i å fremvise ønsket atferd. I denne studien gjøres det en gjennomgang av forskning på ulike varianter av GBG gjennom det siste tiåret, hvilke kortsiktige og langsiktige effekter de har og hvordan de kan påvirke læreren. Videre foretas det en vurdering av hvordan slike intervensjoner kan få større innpass i den norske skolen ved å benytte atferdsprinsipper som ligger nærmest en pedagogisk tilnærming til praksis.