Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDeichman-Sørensen, Trine
dc.contributor.authorJohnsrud, Nils Petter
dc.date.accessioned2021-05-06T10:26:29Z
dc.date.available2021-05-06T10:26:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753901
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien er forsøket med vekslingsmodeller for Service og samferdsel, som er gjennomført i Østfold. Studien går på hvordan to aktivitetssystemer kan føyes sammen til en grensekryssende organisasjon som arbeider mot et felles mål. Dette er en kvalitativ studie som går inn på hvordan aktørene samarbeidet for å nå deres felles mål og hva dette gjør med aktørene i prosessen. Gjennom intervjuer har de ulike aktørene forklart hvordan de har jobbet og hvordan de har opplevd denne grensekryssingen. Gjennom å se på organiseringen ser jeg på vekslingsmodellen som en grensekryssende organisasjon som legger til rette for utvikling og læring, gjennom at to aktivitetssystemer flettes sammen til en organisasjon gjennom samarbeid mellom skole, opplæringskontor og opplæringsbedrift. I vekslingsmodellen får alle partene et felles mål – fagbrev og fagprøven. Gjennom dette skapes nye fagarbeidere. Dette samarbeidet har ført til gjensidig læring for alle parter og en større innsikt i helheten. Samarbeidet har blitt til en delingsarena, hvor yrkesutøverne, gjennom grensekryssing, har fått faglig oppdatering. Elevene beveger seg mellom to aktivitetssystemer, med hvert sitt sett med regler, arbeidsdeling og kultur. Vekslingsmodellen fører til en myk overgang til arbeidslivet, ved at elevene gradvis overføres fra å være elev til å bli lærling. Gjennom vekslingsløpet svekkes skolens rolle og virksomhetene overtar. Eleven føler seg som gradvis mer og mer som lærlinger. Kontaktlæreren spiller en viktig rolle i denne overgangen. Læring foregår på to arenaer, som gir en ekstra dimensjon til læring. Teoretisk innlæring og praktisering av faget ligger nært i tid. Dette skaper en følelse av relevans hos eleven. Læreren på skolen er også med på å skape relevans gjennom å bruke eksempler fra elevens hverdag i undervisningen. Problemstillinger fra virksomhetene trekkes inn i undervisningen. Kunnskaper og erfaringer flyter på tvers av aktivitetssystemene. Fagspråket uttrykker faglighet, men elevene er ikke bevisst på faguttrykkene i hverdagen. Faguttrykk er internalisert. Vekslingsmodellen hjelper flere til å gjennomføre videregående opplæring. Den er for elever som har fagbrev som mål og ønsker å komme raskt ut i læreen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectVekslingsmodelleren_US
dc.subjectAktivitetssystemeren_US
dc.subjectService og samferdselen_US
dc.titleLærling og Elev: Vekslingsmodell innen Service og Samferdselen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel