Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmid, Evi
dc.contributor.authorAustgulen, Bjarne
dc.date.accessioned2021-05-06T09:36:19Z
dc.date.available2021-05-06T09:36:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753883
dc.description.abstractElevene i 10. klasse står foran store og viktige valg for sine liv. De siste årene har Vg1-kullene i Norge fordelt seg tilnærmet likt på yrkesrettede- og studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig som de er avgangselever med karakterkrav i siste fase av ungdomskolen skal de velge utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Når tiende klassingene søker seg til yrkesrettede utdanningsprogram kreves det kjennskap til seg selv og sin retning for yrkesinteresse og i tillegg kunnskap om utdanningsprogrammene og de yrkesfagene som inngår. Årlig begynner det 120 elever på skolens Vg1 bygg- og anleggsteknikk (BA), som innehar 34 ulike yrker. Et flertall av elevene kom inn på sitt førstevalg, samtidig var det mange elever med BA på sitt andre- eller tredjeønske. I oppstartsamtalene kom det frem at nesten tre av fire elever var usikre på sitt fremtidige yrkesvalg. Den kunnskapen ble en drivkraft for meg med å søke innsikt om elevenes dyptgripende situasjon ved å forske på problemstillingen: Hvordan erfarer elevene på bygg- og anleggsteknikk at det legges til rette for yrkesinteresse og yrkesvalg i opplæringen? Et utvalg av elevene fortalte i intervjusamtaler om sine erfaringer ved å ta utdanningsvalg og deretter yrkesvalg. Elevenes opplevelser av arbeidsoppgavene og læringsarbeidet på yrkesdifferensierte verksteder kom til uttrykk og har beriket kunnskapsproduksjonen og empirien. Opplæringen med å forberede elevene for en læretid i bedrift består av faglige kunnskapsmål, samtidig belyser oppgaven elevenes sosiale og utforskende ønsker på ferden mot selvstendige yrkesvalg, noe som underbygges i den overordnede delen av læreplanen. Læring, motivasjon og et trygt opplæringsmiljø fremmet elevenes læringsopplevelser og deres egne oppdagelser om yrkene de praktiserte. Arbeidet med oppgaven har fremvist noe av kompleksiteten for elevenes utdanningsvalg, også sett i lys av de mulighetene som nærskolene har i tilbudsstrukturen på Vg2. Resultatene kom frem på grunnlag av kvalitative intervjusamtaler med elever på en stor yrkesrettet skole, under de beskrevne forhold for opplæringen og slik elevene opplevde situasjonene. Kunnskapen kan belyse en ønsket retning for fremtidige elevers opplæring på bygg- og anleggsteknikk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectYrkesvalgen_US
dc.titleElevenes yrkesinteresse og valg av yrke: En kvalitativ studie om elevenes yrkesvalg innenfor bygg- og anleggsteknikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel