Blar i By- og regionforskningsinstituttet (NIBR) på forfatter "Borch, Anita"
-
Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester
Borch, Anita (Opdragsrapport 1-2000, Report, 2000)Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ... -
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ... -
Gode intensjoner søker eierskap
Brusdal, Ragnhild; Borch, Anita (Rapporter 13-2010, Report, 2010)Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none -
Grønne kalkulatorer 2012
Borch, Anita (Report, 2013)Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ... -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Julegavehandel 1998
Borch, Anita (Arbeidsnotat 14-1998, Notat, 1998)Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ... -
Julegaver 2012
Borch, Anita (Prosjektnotat 18-2012, Notat, 2012)Denne landsrepresentative undersøkelsen omhandler praksiser, holdninger og regler knyttet til julegavegiving anno 2012. Deler av materiale vil derfor bli sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 1992, 1998 og 2001. ... -
Kalendergaver 2012
Borch, Anita (Prosjektnotat 16-2012, Notat, 2012)Dette notatet omhandler nordmenns praksiser knyttet til julekalendre, både kalendre med ferdig utfylt innhold (godteri og annet) og selvlagde julekalendre med kalendergaver. Undersøkelsen viser at 57 % nordmenn oppga at ... -
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Tillit til kjøtt
randil; Borch, Anita; Borgen, Svein Ole; Kjærnes, Unni (Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ...