• Aktiv Oslo-ungdom 

      Strandbu, Åse; Bakken, Anders (NOVA Rapport 2/07, Report, 2007)
      This report investigates sports activities and exercise habits among young people in the age of 14 to 17 years living in Oslo. Two main questions are concerned. The first is to give a broad picture in changes in the number ...
    • Er det skolens skyld? En kunnskapsoversikt om skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner 

      Backe-Hansen, Elisabeth; Bakken, Anders; Hegna, Kristinn (NOVA Rapport 4/08, Report, 2008)
      In general, girls achieve better than boys in Norwegian compulsory school. Why is this, and to what extent does the school system in itself play an active role in giving boys poorer conditions for learning? One common point ...
    • Ett år med arbeidslivsfaget 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Report, 2012)
      A new practical subject – Arbeidslivsfaget ("working life course")– was introduced as an option for a selected number of lower secondary schools in 2009 and 2010. It is a practical oriented course where students are to ...
    • Evaluering av leksehjelptilbudet 1.-4. trinn 

      Bakken, Anders; Backe-Hansen, Elisabeth; Huang, Lihong (NOVA Rapport 6/13, Report, 2013)
      NOVA og NIFU har evaluert leksehjelptilbudet til 1.-4. trinn, som ble gjort obligatorisk som tilbud i alle landets grunnskoler fra høsten 2010. Det overordnede målet med evalueringen var å finne ut hvordan leksehjelpen ...
    • Evaluering av tiltaket «Målrettet støtte og veiledning til kommuner og deres skoler som har vedvarende høye mobbetall» 

      Seeberg, Marie Louise; Eriksen, Ingunn Marie; Bakken, Anders (NOVA Rapport 3/15, Report, 2015)
      An estimated 12% of primary and lower secondary schools in Norway have struggled with bullying over a longer period of time, according to the annual Pupil Survey. The Norwegian Directorate for Education and Training has ...
    • For store forventninger? 

      Bakken, Anders; Elstad, Jon Ivar (NOVA Rapport 7/12, Report, 2012)
      Dette er sluttrapporten fra et prosjekt der NOVA har vurdert hvorvidt skolereformen Kunnskapsløftet er et skritt i retning av å utjevne sosiale forskjeller i læringsutbytte. Funnene tyder ikke på at Kunnskapsløftet har ...
    • Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet 

      Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 11/13, Report, 2013)
      Since autumn 2009 a new subject – «arbeidslivsfag» – has been implemented as an experiment in 133 selected lower secondary schools. The intension has been to develop a practical subject, as an alternative to students who ...
    • Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet 

      Bakken, Anders; Seippel, Ørnulf (NOVA Notat 10/12, Notat, 2012)
      Reformen Kunnskapsløftet ble innført i hele grunnopplæringen fra 2006. Målet med notatet er å undersøke hva som kjennetegner skoler som etter at reformen har fått virke noen år, har hatt resultatmessig framgang. Analysene ...
    • Gode skoler - gode for alle? 

      Bakken, Anders; Danielsen, Kirsten (NOVA Rapport 10/11, Report, 2011)
      The project Does the Knowledge Promotion reform also promote equality in achievement? is part of an ongoing evaluation of a major educational reform which takes place in Norwegian primary and secondary schools from 2006 ...
    • Holdninger til ekstremisme. Resultater fra Ung i Oslo 2015 

      Vestel, Viggo; Bakken, Anders (NOVA Rapport 4/16, Report, 2016)
      Denne rapporten har to målsettinger. For det første skal den gi ny kunnskap om utbredelsen av holdninger til ekstremisme blant ungdom i Oslo i alderen 16–19 år. Dette er holdninger som typisk finnes innenfor dagens ...
    • Minoritetsspråklig ungdom i skolen 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 15/03, Research report, 2003)
      Rapporten gir oppdatert kunnskap om minoritetsspråklige elevers situasjon i ungdomsskolen og videregående opplæring. Det sentrale siktemålet er å studere elevenes karakterer. Samtidig vies elevenes skoletilpasning og deres ...
    • Ny start med Ny GIV? 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 23/11, Report, 2011)
      Ny GIV is a three-year effort by the government to increase the completion rate in secondary education. This report is about the Transition Project (Overgangsprosjektet) in Ny GIV. The aim of the Transition Project is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Sandlie, Hans Christian (NOVA Rapport 13/13, Report, 2013)
      One of the major goals in Norwegian education policy is to improve the completion rate in upper secondary education. In 2011 the Government initiated a large-scale three-year effort – Ny GIV. The overarching goal is to ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie (NOVA Rapport 1/15, Report, 2015)
      I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ...
    • Prestasjonsforskjeller i Kunnskapsløftets første år 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 9/10, Report, 2010)
      This is the second report from NOVAs project – Does the Knowledge Promotion reform also promote equality in achievement ? The project is part of a large and ongoing evaluation of the Knowledge Promotion reform, initiated ...
    • Psykiske helseplager blant ungdom – tidstrender og samfunnsmessige forklaringer 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders (NOVA Notat 4/16, Notat, 2016)
      Dette notatet gir et oppdatert bilde av hva forskning fra de siste tiårene forteller om endringer i omfanget av psykiske plager blant ungdom. Bakgrunnen er de siste årenes ungdomsstudier, der et økende antall unge tenåringer ...
    • Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier Ungdata-undersøkelsene? 

      Bakken, Anders; Frøyland, Lars Roar; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/16, Report, 2016)
      This report gives a comprehensive and updated presentation of the impact socioeconomic resources have on the living conditions of Norwegian youth. It aims to describe a broad spectrum of social inequalities between Norwegian ...
    • Stress og press blant ungdom. Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager 

      Eriksen, Ingunn Marie; Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Soest, Tilman von (NOVA Rapport 6/17, Report, 2017)
      In recent decades, there has been an increase in self-reported internalising mental health problems, such as depression and anxiety, among young people in many Western countries, including Norway. The aim of this study has ...
    • Trivsel og utdanningsdriv blant minoritetselever i videregående. Hvordan forstå karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn? 

      Bakken, Anders; Hyggen, Christer (NOVA Rapport 1/18, Report, 2018)
      Denne rapporten handler om unge med innvandrerbakgrunn i videregående opplæring. I rapporten studerer vi de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring, og ett av funnene er at det er store karakterforskjeller ...
    • Ulikheter på tvers. Har foreldres utdanning, kjønn og minoritetsstatus like stor betydning for elevers karakterer på alle skoler? 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 8/09, Report, 2009)
      This is the first report from NOVAs contribution to the ongoing evaluation of the Knowledge Promotion reform, initiated by the Ministry of Education and Research and organised and financed by the The Norwegian Directorate ...