• Kjennetegn ved yngre brukere av heimebaserte tjenester 

      Ivar Brevik (NIBR-notat 2012:106, Notat, 2012)
      Last ned gratis Målgruppen for dette arbeidet har vært funksjonshemmede som er avhengig av omfattende praktisk bistand i eget hjem og/eller hjemmesykepleie eller annen livsnødvendig bistand for å mestre hverdagens ...
    • Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet 

      Schjøll, Alexander; randil (Report, 2009)
      En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ...
    • Kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder 

      Hennum, Nicole (NOVA Rapport 19/02, Research report, 2002)
      I rapporten gjøres de kulturelle kodene for dagens norske foreldreskap eksplisitt ved å sette søkelys på kjærlighetens og autoritetens kulturelle koder i ungdomstiden. Viktige problemstillinger er: Hva består kjærlighets- ...
    • Kjøkkenpraksis og mathygiene 

      randil; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 3-2011, Report, 2011)
      Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene
    • Kjønn og kommersielle uttrykk 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)
      Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ...
    • Kjøp av håndverkertjenester 

      Berg, Lisbet (Report, 2008)
      På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ...
    • Kjøpepress...hva er det for noe? 

      Storm-Mathisen, Ardis (Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)
      Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 

      Bjørkum, Ellen (Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)
      Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004 

      Ingrid Kjørstad; Randi Lavik (Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)
      Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ...
    • Klara Klok, en helsenettjeneste for ungdom 

      Gundersen, Tonje; Winsvold, Aina (NOVA Notat 8/11, Notat, 2011)
      Klara Klok er en anonym internettbasert spørsmål- og svartjeneste til ungdom i aldersgruppen 10–30 år. Tjenesten gir ungdom mulighet til å stille spørsmål som angår rus, seksualitet, vennskap-, familie- og parforhold og ...
    • Klassiske analyser: betingelser og barrierer for bosetting i distriktene 

      Agnete Wiborg; Cecilie Høj Anvik (NIBR-notat 2000:120, Notat, 2000)
      I notatet presenteres en kunnskapsoversikt over betingelser og barrierer for bosetting i distriktene, basert på forskning som er gjennomført på 1980- og 1990-tallet. Utgangspunktet er kvalitativt baserte case-studier, og ...
    • Klimaendringer og lokal sårbarhet 

      Kleven, Terje (NIBR-rapport 2005:15, Report, 2005)
      Rapporten oppsummerer status i arbeidet med å utvikle kunnskapsbaserte, praktiske metoder for gjennomføring av studier av klimasårbarhet i Norge. Det strategiske instituttprogrammets formål er å styrke NIBRs kompetanse på ...
    • Klimatilpasning og byplanlegging i fire norske byer 

      janerl; Inger-Lise Saglie; Knut Bjørn Stokke; Marte Winsvold (NIBR-notat 2012:101, Notat, 2012)
      Forventede klimaendringer vil skape endrede betingelser for byplanlegging. Prosjektet undersøker hvordan måten aktørene i byplanlegging koordineres på har betydning for norske byers tilpasning til fremtidige klimaendringer. ...
    • Klimatilpasning, planlegging og handling 

      Harvold, Kjell-Arve (NIBR-notat 2011:109, Notat, 2011)
      Last ned gratis Høsten 2010 arrangerte Framtidsbyene Porsgrunn og Skien et felles seminar med fokus på arbeidet med klimatilpasning. NIBR bisto ved dette arbeidet. Erfaringene fra seminaret - og mulige retninger for ...
    • Klynger, nettverk og verdiskaping i innlandet 

      Tom Johnstad (NIBR-notat 2004:116, Notat, 2004)
      Last ned gratis Notatet er en separat publisering av det omfattende sammendraget i NIBR-rapport 2004:8 - "Klunger, nettverk og verdiskaping i Innlandet". Denne rapporten tar for seg næringsstrukturelle forhold i Innlandet ...
    • Klær for handikappede 

      Klepp, Ingun Grimstad; Hebrok, Marie; Vestvik, Marit (Prosjektnotat 4-2013, Notat, 2013)
      På oppdrag av Fjellrypa har SIFO sammenstilt dette prosjektnotatet, som er en gjennomgang av et utvalg relevant litteratur på temaet «klær for handikappede», samt relevante kommersielle aktører på markedet. Hensikten med ...
    • Kollektiv handling fullt og helt, eller stykkevis og delt? 

      Indset, Marthe; Naustdalslid, Jon; Stokke, Knut Bjørn (NIBR-rapport 2010:3, Report, 2010)
      NIBR har gjennomført en pilotstudie av arbeidet med helhetlig vannforvaltning i fire vannområder i Norge. EUs rammedirektiv for vann (vanndirektivet), i Norge gjennomført som Forskrift om rammer for vannforvaltningen ...
    • Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom 

      Mordal, Tove L. (Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)
      Nummer: 11-2001
    • Den kommersielle ungdomstiden 

      Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 6-2004, Report, 2004)
      Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ...
    • Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)
      Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ...