Now showing items 21-40 of 218

    • Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst 

      Berg, Lisbet; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)
      Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ...
    • Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere 

      Tronud, Marianne; Slettemeås, Dag (Report, 2011)
      Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ...
    • Digitale medier, identitet og kjønn 

      Darbandi, Chimen (Fagrapport 2-2012, Report, 2012)
      Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ...
    • Distribusjon av fisk i Norge 

      Unknown author (Rapport 4-2001, Report, 2001)
      Nummer: 4-2001
    • Dream homes 

      Bjerck, Mari (Fagrapport 1-2009, Research report, 2009)
      Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ...
    • Dress med press – En studie av mannlig klesbruk i stortingssalen 

      Pettersen, Kristine (Fagrapport 7-2004, Report, 2004)
      Dressbruk er i dag ikke pålagt de mannlige stortingsrepresentantene. Forfatteren diskuterer derfor hvorfor de mannlige stortingsrepresentantene mener dress er naturlig i stortingssalen på Stortinget. Dressbruk er i dag ...
    • Du og jeg og vi to 

      Storø, Ole Ivar (Fagrapport 3-2007, Research report, 2007)
      Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ...
    • Dyr er ikke bare mat 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 10-2002, Report, 2002)
      Dette er andre del av Dyrevelferdsstudien, og er basert på 1000 telefonintervjuer utført av Opinion as i perioden 7. – 17. oktober 2002. Hensikten med denne delen av prosjektet har vært å skissere et bilde av folks ...
    • Døgnåpen handel - konsekvenser for de ansatte. En arbeidsmiljøundersøkelse 

      Lavik, Randi (Rapport 3-1998, Report, 1998)
      Dette er en undersøkelse om arbeidsmiljøet til ansatte som arbeider på ulike tidspunkter i varehandelen. For å belyse dette har vi valgt ut dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Det er her man finner de lengste ...
    • Eldres bruk av digitale verktøy og internett: 

      Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 5-2014, Report, 2014)
      Denne rapporten, gjennomført av SIFO på oppdrag fra Deltasenteret, tar vi seg den eldre befolkningens digitale hverdag. Datagrunnlaget er hentet inn av Norstat i oktober/november 2014, og består av 1000 eldre i alderen ...
    • Eldres vurderinger av forbrukermarkedene før og nå 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 10-2013, Report, 2013)
      Nummer: 10-2013 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i såbare situasjoner
    • Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet 

      Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 2-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015
    • Endringer i forbruksutviklingen i Norge 

      Tangeland, Torvald; Heidenstrøm, Nina; Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport nr. 4-2017, Report, 2017)
      Formålet med denne rapporten er å beskrive forbruksutviklingen i Norge, og evaluere effekten av disse på samfunnets bærekraft med vekt på miljø og klima. Arbeidet med bærekraftsindikatorene startet med en gjennomgang av ...
    • Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet. 

      Fagerli, Rønnaug (Rapport 1-1999, Report, 1999)
      Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ...
    • Energisparende teknologier i norske husholdninger: 

      Strandbakken, Pål; Heidenstrøm, Nina; Vittersø, Gunnar (Fagrapport 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2015-2015 Tilknyttede prosjekter Heat Pumps
    • "Enova anbefaler!" 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 11-2006, Report, 2006)
      Nummer: 11-2006
    • Er varen lik vareprøven? 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Oppdragsrapport 3-2007, Report, 2007)
      I dette oppdraget blir ferdige varer sammenliknet mot 12 vareprøver. Passform og kvalitet er sammenliknet for alle modeller. For en modell er også lukten vurdert. Det er ikke funnet vesentlige avvik mellom ferdige varer ...
    • Etisk politisk forbruk 

      Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)
      Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk
    • Evaluering av forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer 

      Scheffels, Janne; Lavik, Randi (Fagrapport 2-2011, Report, 2011)
      Nummer: 2-2011 Tilknyttede prosjekter Tobakk
    • Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem 

      Helle-Valle, Jo (Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ...