• Bærekraftig koronaliv 

      Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Torjusen, Hanne (Notat;1-2021, Research report, 2021)
      Resultatene i dette notatet bygger i hovedsak på et datamateriale fra en landsrepresentativ survey gjennomført i desember 2020 – februar 2021. SIFO gjennomfører jenvnlig forbruksundersøkelser (SIFO-survey) som gir store ...
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjussen, Hanne (Notat;, Research report, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og Likestillingsdepartementets som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforsknings ...
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Holst, Harald Throne; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjusen, Hanne (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 1/4, Notat, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ...
    • Forbruksreduksjon av plastposer – en litteraturstudie 

      Bøyum, Live Standal; Hebrok, Marie (SIFO Notat;2019:04, Working paper, 2019)
      Plastens innvirkning på miljø og klima har lenge vært et svært omdiskutert tema. Plastbæreposene fikk særdeles mye oppmerksomhet i forbindelse med EUs “plastposedirektiv” som kom i 2015. Etter at EU-direktivet ble vedtatt, ...
    • ”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander 

      Heidenstrøm, Nina; Haugsrud, Ingrid; Hebrok, Marie; Throne-Holst, Harald (Rapport;16-2021, Report, 2021)
      Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ...
    • Klær for handikappede 

      Klepp, Ingun Grimstad; Hebrok, Marie; Vestvik, Marit (Prosjektnotat 4-2013, Notat, 2013)
      På oppdrag av Fjellrypa har SIFO sammenstilt dette prosjektnotatet, som er en gjennomgang av et utvalg relevant litteratur på temaet «klær for handikappede», samt relevante kommersielle aktører på markedet. Hensikten med ...
    • Kunnskapsoppsummering om temaet matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Hebrok, Marie (Rapport;14-2019, Research report, 2019)
      Denne rapporten presenterer en kunnskapsoppsummering om forskningsprosjekter på matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa, organisasjoner, initiativer og bevegelser og deres arbeid mot matsvinn på forbrukernivå (f.eks. ...
    • Maten vi kaster 

      Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina (Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ...
    • Plastsortering i norske kommuner – hvorfor er det så store forskjeller? 

      Hebrok, Marie; Throne-Holst, Harald; Bakkeli, Nan Zou (Rapport;13-2021, Report, 2021)
      Hvorfor samler noen kommuner og interkommunale renovasjonsselskaper (IKS) inn større mengder plastemballasje fra husholdningene enn andre? Det er store forskjeller i hvor mye plast som samles inn i ulike deler av Norge. I ...
    • Potensiale for økt materialgjenvinning av tekstilavfall og andre avfallstyper (papir/papp, metall og glass) 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Daae, Johanne; Hebrok, Marie; Chen, Wenting; Chapman, Adrian; Meistad, Torill; Morley, Nick; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi (Fagrapport 2-2012, Research report, 2012)
      Rapporten vurderer muligheter for økt materialgjenvinning av tekstilavfall i Norge. Mengden generert tekstilavfall i Norge er 24 kg på innbygger per år som hovedsakelig blir brent med energiutnyttelse. Det finnes lite ...
    • Skinny as a bird: Design fiction as a vehicle for reflecting on food futures 

      Hebrok, Marie; Mainsah, Henry (Peer reviewed; Journal article, 2022)
    • Spise eller kaste? 

      Hebrok, Marie; Steinnes, Kamilla Knutsen; Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport nr. 10-2018, Report, 2018)
      Denne rapporten presenterer en studie av betydningen av hvordan forbrukerne gjør vurderinger av matens holdbarhet og spiselighet, samt betydningen av datomerking og tilleggsmerking for matsvinnet i norske husholdninger. ...
    • Sustainable corona life – Changes in consumption among Norwegian during the COVID-19 lockdown in 2020 

      Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Torjusen, Hanne (Notat;4-2021, Report, 2021)
      The results in this note are mainly based on data from a nationally representative survey conducted in December 2020 - February 2021. SIFO regularly conducts consumption surveys (SIFO surveys) which provide large amounts ...
    • Valuing Norwegian Wool 

      Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Laitala, Kirsi; Vestvik, Marit; Buck, Madeline (Professional report no. 5-2012, Research report, 2012)
      Wool has been called the white gold and has warmed and brought joy to the Norwegian population throughout history. It is also a textile fibre with many unused features. The starting point of the project Valuing Norwegian ...
    • Virkemidler for forbruksendringer – med utgangspunkt i tiltak fra Klimakur 2030 

      Tangeland, Torvald; Heidenstrøm, Nina; Haugrønning, Vilde; Throne-Holst, Harald; Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Steinnes, Kamilla Knutsen (Rapport;15-2020, Research report, 2020)
      Rapporten omfatter innsamling, systematisering og evaluering av forbruksrettede virkemidler for å utløse et utvalg av tiltakene i Klimakur 2030. For å endre forbruket kan vi skifte ut produkter til mer klimavennlige ...