Browsing Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) by Author "Brusdal, Ragnhild"
Now showing items 1-20 of 34
-
Barn som forbrukere av kommersielle nettsamfunn
Ånestad, Siv Elin; Brusdal, Ragnhild; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 5-2010, Report, 2010)Barn blir forbrukere i kommersielle nettsamfunn hvor det tilrettelegges for at de kan kjøpe virtuelle varer og tjenester, og betale via for eksempel mobiltelefon. Utgangspunkt for dette prosjektet var uttrykk for bekymringer, ... -
Boligalarm
Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 5-2006, Notat, 2006)En relativt stor andel, 32 prosent, av husholdene har anskaffet seg boligalarm. Analysen viser at andelen med boligalarm øker med inntektens størrelse, med urbaniseringsgrad og videre at det er størst andel i hushold med ... -
Evaluering av markedsføringsloven
Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 1-2011, Notat, 2011)Nummer: 1-2011 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg -
Evaluering av telefonsalg til private
Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2012, Notat, 2012)Nummer: 9-2012 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg -
Gode intensjoner søker eierskap
Brusdal, Ragnhild; Borch, Anita (Rapporter 13-2010, Report, 2010)Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none -
Husholdsøkonomi og likestilling
Brusdal, Ragnhild (Oppdragsrapport 6-2013, Report, 2013)Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ... -
Hva bruker barn og unge penger på?
Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 1-2001, Notat, 2001)Nummer: 1-2001 -
Hva er det rimelig å ha av forbruksvarer?
Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 6-2007, Notat, 2007)Den overordnede problemstillingen er å se nærmere på hva standardpakken for en barnefamilie skal inneholde av varer og tjenester, og videre om alle barnefamilier ansees å ha samme behov. Utgangspunktet er 13 forskjellige ... -
Hvordan opplever foreldre den kommersielle hverdagen?
Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 13-2000, Notat, 2000)Hvordan er det å vokse opp i dag? Og hvordan er det å være foreldre? Hvilke utfordringer og problemer står dagens foreldre overfor i en barndom og ungdomstid som ofte blir beskrevet som kommersiell, og hvor forbruk, moter ... -
Identitetstyveri
Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ... -
Identitetstyveri i tillitsfulle systemer
Brusdal, Ragnhild; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ... -
Jeg liker penger og skulle gjerne hatt mer…. Samtaler med barn og unge om det å vokse opp i en kommersiell hverdag
Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 14-2000, Notat, 2000)Det skrives å snakkes mye om dagens unge og hvordan det er å vokse opp i dag. Mange voksne uttrykker bekymringer for de oppvoksende slekter. En av disse bekymringene knytter seg til det vi kan kalle kommersialiseringen av ... -
Kjønn og kommersielle uttrykk
Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ... -
Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser
Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ... -
Den kommersielle ungdomstiden
Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 6-2004, Report, 2004)Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
Brusdal, Ragnhild (Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
Frønes, Ivar; Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ... -
Kundesentre og “inhouse”
Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ... -
Livsopphold ved startlån
Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 1-2012, Report, 2012)Hensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten ... -
Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging
Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ...