Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på emneord "SIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO"
Viser treff 21-40 av 356
-
Brukertilpasset tjenestekvalitet
(Fagrapport 6-2003, Report, 2003)Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ... -
Brukstid på vaskemaskin, støvsugere og komfyrer
(Arbeidsnotat 14-1999, Notat, 1999)Denne rapporten er basert på tre enqueter som Forbrukerrådet gjennomførte blant For-brukerrapportens abonnenter. Den første undersøkelsen er fra våren 1994 og omhandlet vaskemaskiner, den andre fra høsten 1995 og tok for ... -
Bundet til mobilmasten?
(Report, 2010)Denne rapporten tar for seg detaljsalg av mobiltelefoner til forbrukere. Vi har kun sett på såkalte bundlede mobiltelefoner, dvs. telefoner som selges med abonnement eller på annen måte er knyttet til en bestemt operatør. ... -
Burde det, skjønne det, men gjøre det?
(Prosjektnotat 1-2007, Notat, 2007)Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av ... -
Bærekraftig matforbruk
(Rapport 11-1998, Report, 1998)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ... -
Bærekraftig torskeforvaltning og torskegenomet
(Prosjektnotat nr. 11-2017, Working paper, 2017)ELSA-gruppa arrangerte en interessent-konferanse på Gardermoen februar 2017 for å diskutere hva den nye kunnskapen som torskegenomet brakte fram kan bety for forvaltningen av torsk. De sentrale interessentene var Norges ... -
Clothes, the body and well-being
(Prosjektnotat 1-2008, Notat, 2008)I intervjuer om klær og klesvask har kvinner ofte forklart sine valg med utgangspunkt i det som føles riktig og dermed gir en følelse av velvære. Artikkelen stiller spørsmålet: Hvorfor er velvære så viktig i beskrivelser ... -
Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life
(Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ... -
Dagligvareportalen og kvalitet
(Oppdragsrapport 4-2015, Report, 2015)Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ... -
Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000
(Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)Nummer: 5-2001 -
Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge
(Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ... -
Delingsøkonomien i Norge
(Oppdragsrapport 3-2016, Report, 2016)SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ... -
Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst
(Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ... -
Detaljhandelen og trygg mat
(Prosjektnotat 4-2004, Notat, 2004)Nummer: 4-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel -
Digital mestring - internett og bredbånd
(Prosjektnotat 2-2008, Notat, 2008)I denne rapporten tar vi for oss bruk av internett, problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement, samt egen-vurdert kompetanse knyttet til internett- og bredbåndsrelaterte tjenester. Det er forbrukernes egenvurderte ... -
Digital mestring blant norske forbrukere
(Prosjektnotat 8-2006, Notat, 2006)Det å beherske bruk av nettbank den tjenesten der forskjellene er minst, både når det gjelder kjønn og alder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey IKTsatsning: Digitale medier og forbruk -
Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere
(Report, 2011)Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ... -
Digitale medier, identitet og kjønn
(Fagrapport 2-2012, Report, 2012)Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ... -
Dream homes
(Fagrapport 1-2009, Research report, 2009)Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ...