Om erfaringskunnskap og læring : et essay
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- ADM - Documents [35]
Original version
Jamissen, G. (2011) Om erfaringskunnskap og læring : et essay. UNIPED, 34 (3), 30-40.Abstract
Med utgangspunkt i en konkret undervisningssituasjon, reflekterer jeg i
dette essayet rundt erfaring som kunnskapsform og utfordringer i
tilrettelegging for erfaringsbasert læring for voksne. Erfaring og erfaringskunnskap
diskuteres med utgangspunkt i aristoteliske kunnskapsformer
med vekt på forholdet mellom uartikulert kroppslig erfaring og begrepsfestet
kunnskap. Sentrale begreper i diskusjonen er fenomenologisk
kunnskap, habitus og narrativ. Tilrettelegging for erfaringslæring
handler om å skape rom for refleksjon, en ettertankens systematikk.
Innholdsmessig handler det om å bevisstgjøre erfaringens plass i egen
kunnskapsforståelse, om å bli kjent med hvordan den akkumulerte
erfaringen påvirker vår forståelse og våre handlinger og om å bruke
erfaring som utgangspunkt for å tilegne seg fag og teori.