Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVågan, Andre
dc.contributor.authorRaaen, Finn Daniel
dc.contributor.authorØdegaard, Nina Bjerketveit
dc.contributor.authorRajka, Liv-Grethe Kristoffersen
dc.contributor.authorTveiten, Sidsel
dc.date.accessioned2021-01-14T09:43:01Z
dc.date.accessioned2021-02-25T09:59:18Z
dc.date.available2021-01-14T09:43:01Z
dc.date.available2021-02-25T09:59:18Z
dc.date.issued2019-11-11
dc.identifier.citationVågan A, Raaen FD, Ødegaard N, Rajka LK, Tveiten S. Helsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyse. UNIPED. 2019;42(4):368-380en
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9732
dc.description.abstractHelseprofesjonene møter i økende grad pasienter, brukere og pårørende som trenger kunnskap om hvordan de kan leve best mulig med langvarige helseutfordringer. Det mangler imidlertid studier av hvordan læreplanene for helseprofesjonsutdanningene imøtekommer behovene i helsetjenesten for helsepedagogisk kompetanse. I denne artikkelen undersøker vi hvordan helsepedagogikk fremtrer i læreplaner til bachelorutdanningene i ergoterapi, sykepleie og fysioterapi. En summativ innholdsanalyse viser at det er en manglende sammenheng mellom læreplandokumenter på ulike nivå (ramme-, program-, og emneplaner) og mellom didaktiske kategorier som mål, innhold, arbeids- og undervisningsformer. Artikkelen avslutter med å vise til behov for videre forskning.en
dc.description.abstractIncreasingly, the health professions encounter patients, users and carers in need of knowledge of how to manage a life with long-term health conditions. There is however a paucity of research on how the curriculum for bachelor pro grams accommodate the needs of health services for health education competence. In this article we investigate how health education subjects appear in the curriculum for bachelor programs in occupational therapy, nursing and physiotherapy. A summative content analysis shows a lack of coherence between different levels of the curriculum and between didactic categories. Finally, the article points to needs for further research.
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;Årgang 42, nr. 4-2019
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectHelseprofesjonsutdanningeren
dc.subjectHelsepedagogiske kompetanseren
dc.subjectCurriculumen
dc.subjectHealth education bachelor programsen
dc.subjectHealth education competenciesen
dc.titleHelsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyseen
dc.title.alternativeHealth Education in the curriculum – a didactic analysisen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-14T09:43:01Z
dc.description.versionpublishedVersionen
cristin.fulltexthttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-04-04
dc.identifier.cristin1744183
dc.source.journalUNIPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License