dc.contributor.author | Simonsen, Anne Hege | |
dc.date.accessioned | 2021-01-11T16:55:09Z | |
dc.date.accessioned | 2021-02-24T10:05:09Z | |
dc.date.available | 2021-01-11T16:55:09Z | |
dc.date.available | 2021-02-24T10:05:09Z | |
dc.date.issued | 2020-11-11 | |
dc.identifier.citation | Simonsen AH. Relasjoner ved enden av Regnbuen. Nordlit. 2020(47):1-13 | en |
dc.identifier.issn | 0809-1668 | |
dc.identifier.issn | 1503-2086 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9714 | |
dc.description.abstract | I selvbiografien Regnbuen ga Marie Hamsun sin ektemann Knut en psyke, en kropp og en familie. For dette gløttet inn i Hamsuns private hjem ble hun lønnet med ærbødighet fra en i utgangspunktet lite vennlig offentlighet. Et bokstavelig talt mannsterkt anmelderkorps omfavnet boka som en mulighet til å «ta Hamsun tilbake», tross hans nazistiske affiliasjoner. De forholdt seg i mindre grad til boka som Marie Hamsuns eget litterære prosjekt. Også i Hamsun-forskningen er boka i liten grad omtalt som litteratur, selv om den er hyppig oppgitt som kilde. Denne artikkelen undersøker Regnbuen som en kommunikasjonshandling gjennom å analysere relasjonene boka dannet til den norske offentligheten. Forfatterens intensjon og lesernes anerkjennelser ses som et relasjonelt samspill. Artikkelen utforsker bokanmeldelser fra oktober 1953, samt i noen grad Hamsun-forskningen. | en |
dc.description.abstract | In her autobiography The Rainbow Marie Hamsun gave her husband Knut a mind, a body and a family. She brought the public an "inside view" and was rewarded with public reverence, in spite of her background as a non-repenting Nazi. Book reviews from October 1953 show how the (overwhelmingly) male reviewers embraced the book as an opportunity to "take back Hamsun", despite his Nazi affiliations. They were to a lesser extent interested in the book as Marie Hamsun's own literary project. This is echoed in the research on Hamsun where the book is frequently cited as a source, but only to a small extent referred to as literature. This article examines The Rainbow as an act of communication in which the author's intention and readers' acknowledgments are seen as relational. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Septentrio Academic Publishing | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordlit;Nr 47 (2020): Hamsun i Tromsø VII | |
dc.rights | Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hamsun, Knut | en |
dc.subject | Hamsun, Marie | en |
dc.subject | Selvbiografier | en |
dc.subject | Kildebruk | en |
dc.subject | Kommunikasjonshandlinger | en |
dc.subject | Relasjonelle perspektiver | en |
dc.title | Relasjoner ved enden av Regnbuen | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2021-01-11T16:55:09Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7557/13.5512 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7557/13.5512 | |
dc.identifier.cristin | 1868471 | |
dc.source.journal | Nordlit | |