Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimonsen, Anne Hege
dc.date.accessioned2021-01-11T16:55:09Z
dc.date.accessioned2021-02-24T10:05:09Z
dc.date.available2021-01-11T16:55:09Z
dc.date.available2021-02-24T10:05:09Z
dc.date.issued2020-11-11
dc.identifier.citationSimonsen AH. Relasjoner ved enden av Regnbuen. Nordlit. 2020(47):1-13en
dc.identifier.issn0809-1668
dc.identifier.issn1503-2086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9714
dc.description.abstractI selvbiografien Regnbuen ga Marie Hamsun sin ektemann Knut en psyke, en kropp og en familie. For dette gløttet inn i Hamsuns private hjem ble hun lønnet med ærbødighet fra en i utgangspunktet lite vennlig offentlighet. Et bokstavelig talt mannsterkt anmelderkorps omfavnet boka som en mulighet til å «ta Hamsun tilbake», tross hans nazistiske affiliasjoner. De forholdt seg i mindre grad til boka som Marie Hamsuns eget litterære prosjekt. Også i Hamsun-forskningen er boka i liten grad omtalt som litteratur, selv om den er hyppig oppgitt som kilde. Denne artikkelen undersøker Regnbuen som en kommunikasjonshandling gjennom å analysere relasjonene boka dannet til den norske offentligheten. Forfatterens intensjon og lesernes anerkjennelser ses som et relasjonelt samspill. Artikkelen utforsker bokanmeldelser fra oktober 1953, samt i noen grad Hamsun-forskningen.en
dc.description.abstractIn her autobiography The Rainbow Marie Hamsun gave her husband Knut a mind, a body and a family. She brought the public an "inside view" and was rewarded with public reverence, in spite of her background as a non-repenting Nazi. Book reviews from October 1953 show how the (overwhelmingly) male reviewers embraced the book as an opportunity to "take back Hamsun", despite his Nazi affiliations. They were to a lesser extent interested in the book as Marie Hamsun's own literary project. This is echoed in the research on Hamsun where the book is frequently cited as a source, but only to a small extent referred to as literature. This article examines The Rainbow as an act of communication in which the author's intention and readers' acknowledgments are seen as relational.en
dc.language.isonben
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen
dc.relation.ispartofseriesNordlit;Nr 47 (2020): Hamsun i Tromsø VII
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHamsun, Knuten
dc.subjectHamsun, Marieen
dc.subjectSelvbiografieren
dc.subjectKildebruken
dc.subjectKommunikasjonshandlingeren
dc.subjectRelasjonelle perspektiveren
dc.titleRelasjoner ved enden av Regnbuenen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-11T16:55:09Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7557/13.5512
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7557/13.5512
dc.identifier.cristin1868471
dc.source.journalNordlit


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License