Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNeumann, Iver
dc.date.accessioned2021-01-08T09:03:33Z
dc.date.accessioned2021-02-23T10:16:49Z
dc.date.available2021-01-08T09:03:33Z
dc.date.available2021-02-23T10:16:49Z
dc.date.issued2019-06-17
dc.identifier.citationNeumann IB. Svar: . Internasjonal Politikk - Skandinavisk tidsskrift for internasjonale studier. 2019;77(2):167-171en
dc.identifier.issn1891-1757
dc.identifier.issn0020-577X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9685
dc.description.abstractArtikkelen begynner med å takke de andre bidragsyterene til symposiet. Det argumenteres så for at offentlige intellektuelle kan bli lettere hørt når tilhørerne opplever at verden er i endring og er i villrede om hva som foregår, for da er de villige til å overveie om det sosiale kanskje kan forstås på andre måter enn de har gjort tidligere. Med referanse til Heideggers poeng om at å tenke når man står midt i en situasjon er noe annet enn å sette seg ned og være eftertenksom, argumenteres det også for at en intellektuell som velger å fylle kommentatrollen i mediene, simpelthen velger å være del av en annen diskurs enn en intellektuell som deltar i det vitenskapelige ordskiftet. Endelig gjøres poenget at politiske realister og poststrukturslister deler en maktrealisme de har fra Nietzsche, men at de skiller lag i sin forståelse av hva makt er.en
dc.description.abstractThe article begins by thanking the other contributors to the symposium. It then argues that intellectual interventions will be more effective in situations where the world is seen as changing rapidly, for in such situations people are more willing to listen to new readings of the social than when things are experienced as being more stable. With reference to Heideggerian understandings of what it is like to think on the hoof versus what it is like to think after the fact, it is also argued that a public intellectual who acts as a pundit is simply engaged in a different language game, regulated by different rules, than an intellectual who is acting as a scientist, within the confines of academic discourse. In conclusion, it is argued that realists in International Relations and poststructuralists both share Nietzsche’s power realism, but that they disagree about how to define power.en
dc.language.isoenen
dc.publisherCappelen Damm Akademisken
dc.relation.ispartofseriesInternasjonal Politikk - Skandinavisk tidsskrift for internasjonale studier;Årgang 77, Nummer 2 (2019): Fokus: Neumann, NUPI og utenriksdebatten
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKommentatoreren
dc.subjectMakten
dc.subjectPublic intellectualsen
dc.subjectPunditsen
dc.subjectOffentlig intellektuelle personeren
dc.subjectPoweren
dc.titleSvaren
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-08T09:03:33Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/intpol.v77.1629
dc.identifier.cristin1743625
dc.source.journalInternasjonal Politikk - Skandinavisk tidsskrift for internasjonale studier


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License