Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEri, Thomas
dc.contributor.authorAas, Marit
dc.date.accessioned2021-01-07T11:22:24Z
dc.date.accessioned2021-02-23T08:09:05Z
dc.date.available2021-01-07T11:22:24Z
dc.date.available2021-02-23T08:09:05Z
dc.date.issued2020-12-23
dc.identifier.citationEri TS, Aas M: Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. In: Gjøtterud S, Hiim H, Husebø D, Jensen LH. Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 133-161en
dc.identifier.isbn9788202652296
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9677
dc.description.abstractI dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra deltakernes muntlige eksamen der de viser hvordan aktivitetsteori fungerer som tenkeredskap i egne aksjonsforskningsprosjekter. Et sentralt funn er at når deltagerne tar i bruk aktivitetsteori, avdekkes systemiske motsetninger. Deltagerne uttrykker at aktivitetsteorien bidrar til økt forståelse rundt hva som potensielt hindrer og fremmer endring og utvikling i eget prosjekt.en
dc.description.abstractIn this chapter we present and discuss how cultural-historical activity theory (CHAT) can inform and contribute to action research. The discussion is based on a study of how principles in activity theory are translated and applied by participants in a PhD course on action research at Oslo Metropolitan University. Key findings show that when participants use activity theory as a thinking tool in their action research projects, they identify systemic contradictions which in turn contribute to increased understanding of what potentially hinders and promotes change and development in their projects.en
dc.language.isonben
dc.publisherCappelen Damm Akademisken
dc.relation.ispartofAksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster
dc.relation.ispartofseriesAksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/noasp.121
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Licenseen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAction researchen
dc.subjectContradictionen
dc.subjectCultural-historical activity theoriesen
dc.subjectExpansive learningen
dc.subjectIntervention researchen
dc.titleAktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskningen
dc.title.alternativeActivity theory as a thinking tool in action researchen
dc.typeChapteren
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-07T11:22:24Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/noasp.121
dc.identifier.cristin1866963
dc.source.isbn9788202652296


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License