dc.contributor.author | Eri, Thomas | |
dc.contributor.author | Aas, Marit | |
dc.date.accessioned | 2021-01-07T11:22:24Z | |
dc.date.accessioned | 2021-02-23T08:09:05Z | |
dc.date.available | 2021-01-07T11:22:24Z | |
dc.date.available | 2021-02-23T08:09:05Z | |
dc.date.issued | 2020-12-23 | |
dc.identifier.citation | Eri TS, Aas M: Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. In: Gjøtterud S, Hiim H, Husebø D, Jensen LH. Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 133-161 | en |
dc.identifier.isbn | 9788202652296 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9677 | |
dc.description.abstract | I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper i aktivitetsteori blir oppfattet og anvendt av deltagere på et doktorgradskurs om aksjonsforskning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Det empiriske materialet er hentet fra deltakernes muntlige eksamen der de viser hvordan aktivitetsteori fungerer som tenkeredskap i egne aksjonsforskningsprosjekter. Et sentralt funn er at når deltagerne tar i bruk aktivitetsteori, avdekkes systemiske motsetninger. Deltagerne uttrykker at aktivitetsteorien bidrar til økt forståelse rundt hva som potensielt hindrer og fremmer endring og utvikling i eget prosjekt. | en |
dc.description.abstract | In this chapter we present and discuss how cultural-historical activity theory (CHAT) can inform and contribute to action research. The discussion is based on a study of how principles in activity theory are translated and applied by participants in a PhD course on action research at Oslo Metropolitan University. Key findings show that when participants use activity theory as a thinking tool in their action research projects, they identify systemic contradictions which in turn contribute to increased understanding of what potentially hinders and promotes change and development in their projects. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en |
dc.relation.ispartof | Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster | |
dc.relation.ispartofseries | Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/noasp.121 | |
dc.rights | Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Action research | en |
dc.subject | Contradiction | en |
dc.subject | Cultural-historical activity theories | en |
dc.subject | Expansive learning | en |
dc.subject | Intervention research | en |
dc.title | Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning | en |
dc.title.alternative | Activity theory as a thinking tool in action research | en |
dc.type | Chapter | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2021-01-07T11:22:24Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/noasp.121 | |
dc.identifier.cristin | 1866963 | |
dc.source.isbn | 9788202652296 | |