Kan elementer fra effektive foreldreveiledningsprogrammer inngå i hjelpetiltaket «råd og veiledning»? - Vurderinger fra brukerrepresentanter og familieveiledere
Master thesis
Published version

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Master i Barnevern [108]
Abstract
Denne studien er en del av forskningsprosjektet Kjernebarnevernsprosjektet (KBV), som utføres ved
Regionssenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør (RBUP). Prosjektet omhandler
foreldreveiledning ved alvorlig omsorgssvikt og mishandling, spesifikt hvordan fellesselementer som er
identifisert i evidensbaserte foreldreveiledningsprogrammer kan tas i bruk i barneverntjenestens
hjelpetiltak «råd og veiledning». Hensikten er å utarbeide en verktøykasse med fellesselementer for
barneverntjenester som kan gjøre arbeidet med foreldreveiledning mer effektivt, systematisk og målrettet
når det er alvorlig og sammensatt problematikk. Denne studien tar for seg hvordan slike felleselementer
eventuelt kan være fremmende eller hemmende for barneverntjenestens hjelpetiltak «råd og veiledning».
Studiens utvalg består av familieveiledere fra to forskjellige barneverntjenester, samt en representant fra
Organisasjonen for barnevernsforeldre. Disse to gruppene har deltatt i en halvårig samutviklingsprosess.
Det er også gjennomført et fokusgruppeintervju med Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB)
Informantenes erfaringer og vurderinger anvendes for å belyse hvilke faktorer som kan påvirke bruken av
felleselementer. I tillegg undersøkes det om informantenes syn på felleselementene endrer seg etter
samutviklingsprosessen. Funnene viser at deltakerne er opptatt av relasjonen i arbeidet og hvordan
tjenesten er organisert. Videre var familieveilederne opptatt av systematisk arbeid og å tilpasse
veiledningen til familien og gjeldende problematikk.
Funnene i studien kan være relevant for videre arbeid med felleselementer i barnevernets
foreldreveiledning, spesifikt når det gjelder hvilke faktorer som er sentrale i de mest alvorlige tilfellene.
Description
Master i sosialfag