Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Lars E. F.
dc.contributor.authorKarlsen, Jonas Zeggag
dc.date.accessioned2021-01-25T12:32:06Z
dc.date.available2021-01-25T12:32:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9423
dc.descriptionMaster i sosialfagen
dc.description.abstractDenne oppgaven er en miljøterapeutisk studie av forebyggende arbeid blant ungdom. Miljøterapi innebærer blant annet at man tilrettelegger for mestring og synliggjør ressursene til ungdommen. Studien ser nærmere bestemt på et prosjektteam i bydel Gamle Oslo. «Oppfølgingsteam 10-15» jobber aktivt og forebyggende med ungdommer mellom 10-15 år. Ungdommer må ønske å bli fulgt opp og tjenesten er et frivillig tilbud. Ungdommene som følges opp av teamet har en eller flere bekymringer knyttet til seg i hverdagen, blant annet fravær. Koordinatorene i teamet jobber med å bygge gode relasjoner med fokus på brukermedvirkning og å tilrettelegge for at ungdommene kan oppleve mestring i hverdagen. Problemstillingen studien ønsker svar på er: Hvordan jobber Oppfølgingsteam 10-15 med ungdommer i bydel Gamle Oslo, og hva er ungdommenes erfaringer med dette arbeidet? Problemstillingen utforskes ved hjelp av kvalitative intervjuer og med vekt på to ulike perspektiver – både de ansatte og ungdommene som får oppfølging av teamet. Jeg har intervjuet syv ungdommer i alderen 12-17 år og to ansatte fra Oppfølgingsteam 10-15. Dataene er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Studien viser at ungdommene er fornøyde med oppfølgingen de har fått av koordinatoren sin. De har dårlige erfaringer med skolen fra tidligere, men opplyser at dette har endret seg etter at de fikk oppfølging fra teamet. De ansatte har fortalt at de bruker mye tid på å bygge relasjoner med ungdommene slik at ansatte og ungdom kan ha en gjensidig tillit til hverandre. Ungdommene opplever at relasjonen og samarbeidet har vært bra. Ungdommene føler seg sett og hørt, og opplever at koordinatorene ønsker det beste for dem. De ansatte forteller om et stort fokus på brukermedvirkning fordi det er ungdommene som vet best. Studiens funn tyder på at arbeidsmetodikken og teamet fungerer på en god måte som ungdommer i bydelen kan dra nytte av. Metodikken kan ha en overføringsverdi til passende tjenester andre steder, skulle forskning vise at tiltak som dette fungerer på en hensiktsmessig måte. Studien viser også at relasjoner, tillit og brukermedvirkning er viktige nøkkelord i arbeid med barn og unge.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectUngdomen
dc.subjectForebyggingen
dc.subjectRelasjoneren
dc.subjectBrukermedvirkningen
dc.subjectMiljøterapien
dc.titleErfaringer med Oppfølgingsteam 10-15 i bydel Gamle Osloen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel