Erfaringer med Oppfølgingsteam 10-15 i bydel Gamle Oslo
Master thesis
Published version

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- SAM - Master i Barnevern [111]
Abstract
Denne oppgaven er en miljøterapeutisk studie av forebyggende arbeid blant ungdom. Miljøterapi
innebærer blant annet at man tilrettelegger for mestring og synliggjør ressursene til ungdommen. Studien
ser nærmere bestemt på et prosjektteam i bydel Gamle Oslo. «Oppfølgingsteam 10-15» jobber aktivt og
forebyggende med ungdommer mellom 10-15 år. Ungdommer må ønske å bli fulgt opp og tjenesten er et
frivillig tilbud. Ungdommene som følges opp av teamet har en eller flere bekymringer knyttet til seg i
hverdagen, blant annet fravær. Koordinatorene i teamet jobber med å bygge gode relasjoner med fokus på
brukermedvirkning og å tilrettelegge for at ungdommene kan oppleve mestring i hverdagen.
Problemstillingen studien ønsker svar på er: Hvordan jobber Oppfølgingsteam 10-15 med ungdommer i
bydel Gamle Oslo, og hva er ungdommenes erfaringer med dette arbeidet? Problemstillingen utforskes ved
hjelp av kvalitative intervjuer og med vekt på to ulike perspektiver – både de ansatte og ungdommene som
får oppfølging av teamet. Jeg har intervjuet syv ungdommer i alderen 12-17 år og to ansatte fra
Oppfølgingsteam 10-15. Dataene er analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Studien viser at ungdommene er fornøyde med oppfølgingen de har fått av koordinatoren sin. De har
dårlige erfaringer med skolen fra tidligere, men opplyser at dette har endret seg etter at de fikk oppfølging
fra teamet. De ansatte har fortalt at de bruker mye tid på å bygge relasjoner med ungdommene slik at
ansatte og ungdom kan ha en gjensidig tillit til hverandre. Ungdommene opplever at relasjonen og
samarbeidet har vært bra. Ungdommene føler seg sett og hørt, og opplever at koordinatorene ønsker det
beste for dem. De ansatte forteller om et stort fokus på brukermedvirkning fordi det er ungdommene som
vet best. Studiens funn tyder på at arbeidsmetodikken og teamet fungerer på en god måte som ungdommer
i bydelen kan dra nytte av. Metodikken kan ha en overføringsverdi til passende tjenester andre steder,
skulle forskning vise at tiltak som dette fungerer på en hensiktsmessig måte. Studien viser også at
relasjoner, tillit og brukermedvirkning er viktige nøkkelord i arbeid med barn og unge.
Description
Master i sosialfag