• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Barnevern
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Barnevern
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foreldres opplevelse av MST-CAN behandling – En kvalitativ studie

Sæther, Silje Terese
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Sæther_SBV_2020.pdf (1.106Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9415
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Barnevern [111]
Abstract
MST-CAN er en evidensbasert, intensiv, helhetlig og hjemmebasert behandlingsmetode for alvorlige og

komplekse barnevernssaker der foreldrene utøver vold og omsorgssvikt. Denne studien presenterer

foreldreperspektiver på MST-CAN; en viktig kilde til kunnskap, da det kan belyse andre sider av

behandlingen enn de sidene som inkluderes når en behandling evalueres innenfor rammen av

behandlingsmål og symptomreduksjon. Det har hittil ikke blitt gjennomført forskning som belyser

brukerperspektivet i MST-CAN, og derfor er denne studien den første av sitt slag. Det ble gjennomført

semistrukturerte intervjuer med 4 aleneforeldre og ett foreldrepar etter avsluttet behandling i MST-CAN.

Materialet ble analysert med tematisk analyse. Funnene er diskutert i lys av teoriene terapeutisk allianse

og salutogenese, samt forskning på MST-CAN og empirinær teori om selve behandlingsmodellen.

Hovedfunn er at samtlige foreldre var positive og tilfredse med MST-CAN, hvor dette synes å være nært

knyttet til en sterk terapeutisk allianse mellom foreldrene og terapeuten, faglig dyktige terapeuter,

skreddersydd behandling med virksomme og effektive intervensjoner, samt høy tilgjengelighet og mye

ressurser. Foreldrene opplevde at relasjonen til terapeuten skapte tillit og trygghet, hvor dette var

avgjørende for å sette i gang og stå i endringsprosessen. Behandlingen i MST-CAN hjalp foreldrene til å

mestre foreldrerollen og egen psykisk helse, hvor dette også hadde vedvart etter avslutning av behandling

da informantene opplever at behandlingsmålene i dag er helt eller delvis oppnådd.
Description
Master i sosialfag
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit