Skolestress og fravær av depressive symptomer - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom skolestress, relasjoner og fravær av depressive symptomer hos 10-12 åringer i Asker og Bærum.
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship between school related stress and the
absence of depressive symptoms, and whether social resources can contribute to the fact those children
who experience school related stress may still have high absence of depressive symptoms. The study is
based on quantitative data obtained by a survey conducted by the Norwegian Social Research (NOVA)
and Ungdata in 2017. The respondents are 6315 children from 10 to 12 years old (5-7th grade) from Asker
and Bærum. The thesis utilizes a salutogenic orientation, as well as biopsychosocial and systemic
understandings to look at the relationship between school related stress and the absence of depressive
symptoms.
The results show that there is a negative relationship between high levels of school related stress and
absence of depressive symptoms. Those children who report lower levels of school related stress also
report higher levels of absence of depressive symptoms than those who report higher levels of school
stress. This study also show that social relationships mediate for the negative association between school
related stress and absence of depressive symptoms. Relationships with friends seem to have a greater
explanatory power than relationships with parents have.
The results in this study contribute to increased knowledge about the relationship between school related
stress and absence of depressive symptoms, as well as the importance of social relationships of social
support for children from 10 to 12 years in Asker and Bærum. This is important for family therapy, as the
field focuses on systemic relationships and the importance of relationships of social support. The
discussions and the analyzes in the thesis contribute to reflection on how significant relationships of social
support are for children from 10-12 years. Continued research is needed to further understand 10-12 year
olds' everyday life and absence of depressive symptoms. The study sheds light on children's experiences
of school related stress and what can help children cope with this stress. Further research is needed to
increase knowledge about 10-12 year olds' lives and the absence of depressive symptoms. The findings
from the study can contribute to give inspiration for further research. Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhengen mellom skolestress og fravær av
depressive symptomer, og om sosiale ressurser kan bidra til at barn som opplever skolestress likevel kan
oppleve fravær av depressive symptomer. Studien tar utgangpunkt i kvantitative data hentet fra en
undersøkelse gjort av Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) og Ungdata i
2017. Respondentene er 6315 barn fra 10 til 12 år (5-7. trinn) fra Asker og Bærum kommune. Oppgaven
benytter seg av en salutogen orientering, samt biopsykososiale- og systemiske forståelser for å se på
sammenhengen mellom skolestress og fravær av depressive symptomer.
Resultatene fra studien viser at det er en negativ sammenheng mellom skolestress og fravær av
depressive symptomer. De barna som rapporterer om lavere nivå av skolestress rapporterer også om
høyere nivå av fravær av depressive symptomer, enn de som rapporterer om høyere nivå av skolestress.
Analysene i studien viser også at venne- og foreldrerelasjoner medierer for den negative sammenhengen
mellom skolestress og fravær av depressive symptomer. Vennerelasjoner ser ut til å ha en større
forklaringskraft enn det foreldrerelasjoner har.
Resultatene bidrar til økt kunnskap om sammenheng mellom skolestress og fravær av depressive
symptomer, samt relasjoners betydning for barn fra 10 til 12 år i Asker og Bærum. Dette er viktig innenfor
familieterapifeltet da feltet har fokus på systemiske sammenhenger og relasjoners betydning.
Diskusjonene og analysene i studien bidrar til refleksjoner rundt hvor viktig gode relasjoner er for barna.
Studien belyser barns opplevelse av skolerelatert stress og hva som kan bidra til å håndtere dette stresset.
Det er behov for videre forskning for å øke kunnskapen om 10-12 åringers hverdag og fravær av
depressive symptomer. Funnene i studien kan bidra til inspirasjon for videre forskning.
Description
Master i familiebehandling