• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolestress og fravær av depressive symptomer - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom skolestress, relasjoner og fravær av depressive symptomer hos 10-12 åringer i Asker og Bærum.

Holten, Trine
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Holten_SFB_2020.pdf (982.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9405
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Familiebehandling [103]
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship between school related stress and the

absence of depressive symptoms, and whether social resources can contribute to the fact those children

who experience school related stress may still have high absence of depressive symptoms. The study is

based on quantitative data obtained by a survey conducted by the Norwegian Social Research (NOVA)

and Ungdata in 2017. The respondents are 6315 children from 10 to 12 years old (5-7th grade) from Asker

and Bærum. The thesis utilizes a salutogenic orientation, as well as biopsychosocial and systemic

understandings to look at the relationship between school related stress and the absence of depressive

symptoms.

The results show that there is a negative relationship between high levels of school related stress and

absence of depressive symptoms. Those children who report lower levels of school related stress also

report higher levels of absence of depressive symptoms than those who report higher levels of school

stress. This study also show that social relationships mediate for the negative association between school

related stress and absence of depressive symptoms. Relationships with friends seem to have a greater

explanatory power than relationships with parents have.

The results in this study contribute to increased knowledge about the relationship between school related

stress and absence of depressive symptoms, as well as the importance of social relationships of social

support for children from 10 to 12 years in Asker and Bærum. This is important for family therapy, as the

field focuses on systemic relationships and the importance of relationships of social support. The

discussions and the analyzes in the thesis contribute to reflection on how significant relationships of social

support are for children from 10-12 years. Continued research is needed to further understand 10-12 year

olds' everyday life and absence of depressive symptoms. The study sheds light on children's experiences

of school related stress and what can help children cope with this stress. Further research is needed to

increase knowledge about 10-12 year olds' lives and the absence of depressive symptoms. The findings

from the study can contribute to give inspiration for further research.
 
Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhengen mellom skolestress og fravær av

depressive symptomer, og om sosiale ressurser kan bidra til at barn som opplever skolestress likevel kan

oppleve fravær av depressive symptomer. Studien tar utgangpunkt i kvantitative data hentet fra en

undersøkelse gjort av Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) og Ungdata i

2017. Respondentene er 6315 barn fra 10 til 12 år (5-7. trinn) fra Asker og Bærum kommune. Oppgaven

benytter seg av en salutogen orientering, samt biopsykososiale- og systemiske forståelser for å se på

sammenhengen mellom skolestress og fravær av depressive symptomer.

Resultatene fra studien viser at det er en negativ sammenheng mellom skolestress og fravær av

depressive symptomer. De barna som rapporterer om lavere nivå av skolestress rapporterer også om

høyere nivå av fravær av depressive symptomer, enn de som rapporterer om høyere nivå av skolestress.

Analysene i studien viser også at venne- og foreldrerelasjoner medierer for den negative sammenhengen

mellom skolestress og fravær av depressive symptomer. Vennerelasjoner ser ut til å ha en større

forklaringskraft enn det foreldrerelasjoner har.

Resultatene bidrar til økt kunnskap om sammenheng mellom skolestress og fravær av depressive

symptomer, samt relasjoners betydning for barn fra 10 til 12 år i Asker og Bærum. Dette er viktig innenfor

familieterapifeltet da feltet har fokus på systemiske sammenhenger og relasjoners betydning.

Diskusjonene og analysene i studien bidrar til refleksjoner rundt hvor viktig gode relasjoner er for barna.

Studien belyser barns opplevelse av skolerelatert stress og hva som kan bidra til å håndtere dette stresset.

Det er behov for videre forskning for å øke kunnskapen om 10-12 åringers hverdag og fravær av

depressive symptomer. Funnene i studien kan bidra til inspirasjon for videre forskning.
 
Description
Master i familiebehandling
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit