Samordning av samfunnsoppdrag når barn er utsatt for vold og overgrep
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9283Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorfor det er utfordrende for barnevern og politi å samarbeide med hverandre, og med barn i saker hvor det er oppdaget at barnet er utsatt for vold og overgrep. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ dokumentanalyse. Oppgaven har tre sentrale perspektiver. Det første har vært å undersøke hvilke teoretiske forståelser som kan belyse hvordan den offentlige styringen definerer og påvirker måloppnåelsen, når tverretatlige og tverrfaglige sektorer må samordne sine oppgaver. Det andre har vært hvordan disse overordnede føringene skal operasjonaliseres i en praktisk kontekst. Det tredje aspektet omhandler hvordan disse perspektivene og forståelsene kan forenes med erfarings-basert kunnskap fra barn som har levd i og med vold.
Studien analyseres ved å undersøke og kartlegge hvilke områder og hva som bidrar og skaper utfordringer i denne samhandlingen og samarbeidet. Denne analysen viser at det i tverrfaglig samordning vil foreligge utfordringer, men at det finnes løsninger som kan bidra til et gjensidig samarbeid. Felles for disse løsningene er hvordan forståelsen av barnets beste og barnets rett til å bli hørt kan bli implementert i den faglige forståelsen til barnevernet og politiet. I tillegg vises det hvor viktig det er at aktørene har god kjennskap og kunnskap til hverandres samfunnsoppdrag og måloppnåelse.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse