Digitalisering av opplæringstiltak
Abstract
Forskningen kan tyde på at digitaliseringen i dag er i et slikt tempo at de endringene som skjer i de digitale verktøyene nå og fremover ikke henger i takt med forskningen på området, og det blir ofte antatt at e-HR kan være med på å øke kvaliteten i HR-tjenestene ved en digitalisering. Basert på at tidligere forskning gjerne har vært rettet mer mot det overordnede systemnivået til HR-tiltak, og den enorme utviklingen innen teknologien for opplæringsapplikasjoner de siste årene, er formålet med denne oppgaven å se på den oppfattede kvaliteten i digitaliseringen av ett enkelt HR-tiltak. Samtidig som vi ønsker å se om vi kan belyse noen forskjellige oppfatninger mellom medarbeider og ledere. Vi har brukt e-HR styrke og den hierarkiske modellen for tjenestekvalitet for måling av opplevd kvalitet som rammeverk.
Vi benytter oss av en kvalitativ tilnærming for å besvare problemstillingen og for å se på hvordan ansatte og ledere gjennom intervjuer beskriver sin oppfatning av opplæringen i applikasjonen Motimate. Det innsamlede datamaterialet ble analysert gjennom en tematisk analyse. Resultatene våre indikerte at Motimate kan inneha egenskaper som et e-HR verktøy bør inneha, som kan ha en delvis innvirkning på den opplevde kvaliteten i opplæringen. Det kan se ut til at våre resultater indikerer at kvaliteten i opplæringen i Motimate kan oppleves som middels god basert på at vi hadde flere indikasjoner som støttet opp de teoretiske betingelsene for at kvaliteten er til stede, men vi gjorde også noen funn eller mangel på funn som ikke indikerte på at de var i samsvar med de teoretiske betingelsene. Resultatene våre indikerte også at det kan forekomme mangel på samsvarende oppfatning mellom leder og medarbeider.
Videre har vi diskutert de praktiske implikasjonene av våre resultater for HR-feltet og muligheter for fremtidig forskning.
Description
Master i styring og ledelse