Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnsen, Åge
dc.contributor.authorElgen, Rachel
dc.contributor.authorTaugbøl, Tonje
dc.date.accessioned2020-11-24T12:05:29Z
dc.date.available2020-11-24T12:05:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9234
dc.descriptionMaster i styring og ledelseen
dc.description.abstractTema Denne studien handler om implementeringsarbeid og endringsledelse. Vi har sett på enimplementeringsprosess i en Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (BUP) i et helseforetak. Klinikken hargjennom de siste fem årene vært gjennom en omfattende endringsprosess hvor de har innført nyekunnskapsbaserte retningslinjer for behandling av barn og unge med spiseforstyrrelser. Organisasjoner og arbeidsplasser er i stadig endring, hvor både oppgaver og krav stadig endres.Oppgaven vi har skrevet ser på hvordan klinikkene har organisert dette endringsarbeidet, hvilke rollerlederne har hatt i prosessen som har vist seg å være gunstige, og hvordan de ansatte har opplevd sindeltakelse gjennom prosessen. Vi har sett på hvilket teoretisk grunnlag klinikken har benyttet, ogsammenliknet disse med andre kjente teorier. For å kunne svare på problemstilling og hypotesene i oppgaven har vi gjennomgått ulik teori. To modellersom dreier seg om endringsledelse og implementering har dannet noe av det teoretiske rammeverket. Vihar valgt å fokusere på teorien til Dean Fixsen og åtte-trinns modellen til John P. Kotter. MetodeDybdeintervjuer for å besvare hypoteser og problemstilling ble valgt. Vi har gjennomført fem intervjuer, ogde som har blitt intervjuet har representert både ledelse og medarbeidere. Alle som ble intervjuet haddevært en del av nevnte implementeringsprosess. 2 artikler i forbindelse med implementeringsprosessen erskrevet, disse har gitt innblikk i hvilket rammeverk klinikken hadde som hjelpemiddel og utgangspunktgjennom prosessen. Det er et begrenset antall av informanter i denne studien, og generalisering vil derforvære begrenset. Det kan være mulig for å overføre noen av resultatene til andre tilsvarende prosesser ogpå den måten ha overførbarhet. ResultaterI arbeidet med denne oppgaven har vi sett at det kan trekkes flere paralleller mellom teorien BUP-klinikkenhadde lagt til grunn for sin prosess, og Kotters åtte- trinns modell. Vi har derfor sett nærmere på modellen tilDean Fixsen som klinikken hadde benyttet, og Kotters modell, for å se på både likheter og ulikheter i de tomodellene. Teoriene har flere likhetstrekk, men også ulikheter som gjelder hva som kanskje anses som deviktigste suksessfaktorene gjennom en endringsprosess. Opplevelsen av selve endringsprosessen var pånoen punkter ulik mellom lederne og de ansatte. Dette er også naturlig å tenke seg, siden ledere ogmedarbeidere sitter på ulike nivåer i hierarkiet. Både i den teoretiske gjennomgang og i svar påintervjuene, ser vi at å involvere de ansatte i en slik prosess kanskje er en av de viktigstesuksessfaktorene. Når, og i hvor stor grad de ansatte blir involvert vil sannsynlig spille en rolle, og i detstore og det hele vil dette være med på å påvirke hvor vellykket en endring/ implementering vil vise seg åvære.Konklusjon Ledernes engasjement, tydelig kommunikasjon og deres evne til å involvere de ansatte ser ut til å være avstor betydning i endringsprosesser. Resultatene i denne oppgaven og tidligere undersøkelser gjort avBUP-klinikken ser derfor ut til å bekrefte våre hypoteser.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectImplementeringen
dc.subjectLedelseen
dc.subjectEndringsledelseen
dc.subjectInvolveringen
dc.subjectMedarbeiderdrevet innovasjonen
dc.titleEndringsledelse i sykehus: En studie om implementering av faglige retningslinjeren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel