Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHiim, Hilde
dc.contributor.advisorHilde Hiim
dc.contributor.authorHavreberg, Solveig Dalehaug
dc.date.accessioned2011-08-15T10:42:38Z
dc.date.available2011-08-15T10:42:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/900
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved Strømmen videregående skole og høyskolen i Akershus. Bakgrunnen for prosjektet var at det var vanlig med mange oppgaver i de ulike programfagene og elevene hadde problemer med å se sammenhengen mellom teori og praksis på den praktiske tverrfaglige eksamen. Prosjektet var rettet mot yrkesretting og tverrfaglig samarbeid i programfagene og hvordan man som faglærer kan tilrettelegge for nye elevoppgaver som har fokus på helhetlig yrkeskompetanse. Problemformuleringen i prosjektet var: ”Hvordan styrke yrkesrelevansen på Vg2 Barn og Ungdomsarbeiderfag gjennom tverrfaglige mappeoppgaver, med fokus på prosjekt fordypning og programfagene?” Datainnsamlingen i prosjektet var en elevsamtale med alle elevene på vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag. Videre har jeg tatt utgangspunkt i logger og refleksjoner fra elever og lærere, utdrag fra oppgaver til elevene, en kvantitativ spørreundersøkelse i november og et kvalitativt intervju i mai måned. Datamaterialet fra aksjonene er lagt til grunn for det videre arbeidet i prosjektet. Resultatene fra forskningsarbeidet viser at elevene ser mer helhetlig på yrkeskunnskapen etter at vi innførte de tverrfaglige mappeoppgavene på skolen. De blir flinkere til å knytte teori og praksiserfaringer sammen, som gjør at de ser tverrfagligheten i programfageneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP 2011;
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectPraksisopplæringen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.titleYrkesrelevant opplæring på Vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag, gjennom tverrfaglige mappeoppgaver - Et aksjonsforsknings prosjekt fra Strømmen videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel