dc.contributor.advisor | Hiim, Hilde | |
dc.contributor.advisor | Hilde Hiim | |
dc.contributor.author | Havreberg, Solveig Dalehaug | |
dc.date.accessioned | 2011-08-15T10:42:38Z | |
dc.date.available | 2011-08-15T10:42:38Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/900 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved Strømmen videregående skole og høyskolen i Akershus.
Bakgrunnen for prosjektet var at det var vanlig med mange oppgaver i de ulike programfagene og elevene hadde problemer med å se sammenhengen mellom teori og praksis på den praktiske tverrfaglige eksamen. Prosjektet var rettet mot yrkesretting og tverrfaglig samarbeid i programfagene og hvordan man som faglærer kan tilrettelegge for nye elevoppgaver som har fokus på helhetlig yrkeskompetanse. Problemformuleringen i prosjektet var: ”Hvordan styrke yrkesrelevansen på Vg2 Barn og Ungdomsarbeiderfag gjennom tverrfaglige mappeoppgaver, med fokus på prosjekt fordypning og programfagene?”
Datainnsamlingen i prosjektet var en elevsamtale med alle elevene på vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag. Videre har jeg tatt utgangspunkt i logger og refleksjoner fra elever og lærere, utdrag fra oppgaver til elevene, en kvantitativ spørreundersøkelse i november og et kvalitativt intervju i mai måned. Datamaterialet fra aksjonene er lagt til grunn for det videre arbeidet i prosjektet. Resultatene fra forskningsarbeidet viser at elevene ser mer helhetlig på yrkeskunnskapen etter at vi innførte de tverrfaglige mappeoppgavene på skolen. De blir flinkere til å knytte teori og praksiserfaringer sammen, som gjør at de ser tverrfagligheten i programfagene | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP 2011; | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Praksisopplæring | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.title | Yrkesrelevant opplæring på Vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag, gjennom tverrfaglige mappeoppgaver - Et aksjonsforsknings prosjekt fra Strømmen videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |