Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmid, Evi (hovedveileder)
dc.contributor.advisorStålhane, Jan (biveileder)
dc.contributor.authorSkjølsvold, Hege Burud
dc.date.accessioned2020-08-28T11:33:25Z
dc.date.available2020-08-28T11:33:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8868
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractFagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens yrkesutøvere på Helse- og oppvekstfag Vg1 bruke den nye skolereformen til å gjøre elevene enda bedre rustet som lærlinger eller til arbeidslivet? En etterlengtet kompetanseheving hos elevene for mange bedrifter også ifølge næringslivets talerør LO og NHO. Fagfornyelsen (L20) trer i kraft høsten 2020 og jeg har i dette prosjektet forsøkt å få ny kunnskap, slik at målsettingen til regjeringen om tidligere spesialisering og mer dybdelæring allerede på Vg1 kan bli en realitet for våre elever. Metoden jeg har brukt for å utvikle ny kunnskap og få svar på min problemformulering er aksjonsforskning, hvor jeg har tatt i bruk kvalitative forskningsmetoder som; erfaringsdeling, refleksjon, semistrukturert intervju- og fokusgruppeintervju samt kvalitativt digitalt intervju. Jeg har forsket i samhandling med programfaglærere ved egen avdeling, samt inkludert elever fra Vg1 og en aktør fra en av våre praksisbedrifter. Stemmene til de som har vært involvert i prosjektet har stor verdi for resultatet av min forskning. De ulike aksjonene og funnene fra disse har gitt meg et innblikk i hva både lærere, elever og bedriften tenker rundt dybdelæring og tidligere spesialisering i utdanningsløpet. Sentrale funn i prosjektet er blant annet at elevene i yrkesspesialiserte klasser beholder motivasjonen de i utgangspunktet hadde for å lære om det yrket de interesserer seg for. De ser en hensikt med å gå første året på videregående skole, fordi opplæringen oppleves relevant for egen fremtid i et yrke de selv har valgt. Yrkesspesialiserte klasser på Vg1 nivå krever at all undervisning, både i fellesfagene og felles programfag, knyttes opp mot elevenes fremtidige yrke. Det er også av stor betydning at trepartssamarbeidet mellom skole, lærebedrift og myndighetene jobber målbevisst for å gjøre utdanningsløpet virkelighetsnært for elevene. I tillegg kreves det at programfaglærerne er faglig oppdatert, og at skolene har oppdatert utstyr tilgjengelig og egnede praksisrom slik at undervisningen som foregår på skolen er i tråd med L20 sitt krav om tidligere spesialisering og mer dybdelæring.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectYrkesspesialiseringen
dc.subjectYrkesvalgen
dc.subjectMotivasjonen
dc.subjectDybdelæringen
dc.titleYrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel