Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmid, Evi
dc.contributor.authorFylling, Geir Morten
dc.date.accessioned2020-08-28T11:02:44Z
dc.date.available2020-08-28T11:02:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8866
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ved de yrkesfaglige linjene i videregående opplæring. De utfordringene som utdanningsmyndighetene peker på er blant annet det store frafallet på yrkesfag, mens arbeidslivet har signalisert sine ønsker om bedre kvalitet og relevans i yrkesopplæringen i skolen. Alle aktørene i yrkesopplæringen er tjent med en best mulig opplæring, det er alle partene enige om. Utfordringen er å få en opplæring som ivaretar alle partenes behov, og ikke minst felles forståelse av hva som er god kvalitet i opplæringen. Uavhengig av hvilke tiltak som blir iverksatt for å løse utfordringene som de yrkesfaglige utdanningene står i, vil samspillet mellom skole og arbeidsliv være en svært viktig forutsetning for å lykkes med fag- og yrkesopplæringen. I masteroppgaven benyttes en kvalitativ studie for å finne svar på oppgavens problemstilling: Hvilke forventninger har arbeidslivet til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere? Gjennom intervju av opplæringsansvarlig i seks ulike entreprenør- og tømrerbedrifter, besvares hvilke forventninger de har til elevenes kompetanse etter at de har fullført den skolebaserte delen av opplæringen. Det presenteres også svar på hvordan bedriftene tilrettelegger for elevenes overgang fra Vg2 til læretiden. Avslutningsvis beskrives hvilke forventninger de opplæringsansvarlige har til hva skolen skal forberede elevene på før de starter på læretiden i bedrift. I den teoretiske tilnærmingen i oppgaven har jeg støttet meg på det jeg anser for å være relevant teori for å kunne besvare oppgavens problemstilling. Jeg har valgt teori som fokuserer på de ulike læringskulturene som tradisjonelt eksisterer i skole og bedrift. Disse ulike læringskulturene må elevene forholde seg til når de beveger seg mellom skole og bedrift. Videre bruker jeg læringsteorien om Boundary crossing som er aktuell for de ulike aktørene som er involvert i grensekryssingen i yrkesopplæringen. Mine funn i oppgaven peker på at skolen oppfyller mange av bedriftenes forventninger til hva elevene skal besitte av kompetanser når de starter på læretiden. Fortsatt er det likevel områder hvor den skolebaserte opplæringen må forbedres, slik at bedriftenes behov for dyktige fagarbeidere blir ivaretatt i fremtiden.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectGrensekryssingen
dc.subjectLæringskultureren
dc.subjectSamspillen
dc.subjectSkole og bedriften
dc.subjectTømrerfageten
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectOpplæringen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.titleSamspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfageten
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel