Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmid, Evi
dc.contributor.authorLindviksmoen, Trine Borgen
dc.date.accessioned2020-08-28T10:24:11Z
dc.date.available2020-08-28T10:24:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8863
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractElever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. Dette krevde en endring i fag- og yrkesopplæringen for utdanningsprogrammet Vg1 Design og håndverk med 52 yrker, dermed måtte det bli et smalere Vg1 for å kunne imøtekomme disse behovene. Det nye yrkesfaglige utdanningsprogrammet ble endret til Vg1 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (Vg1FBIE), som fører til seks yrker. Vg1FBIE trer i kraft høsten 2020, sammen med Fagfornyelsen. Fagfornyelsen blir den nye norske skolereformen, etter Kunnskapsløftet. Målet er å skape et verdiløft, ved å sikre at innholdet gir mer og bedre læring til alle elever. Dette skjer med utgangspunkt i nye læreplaner for fag, og en ny Overordnet del av læreplan. Underveis i arbeidet med fagfornyelsen ble det bestemt at alle elever skal få mer tid til dybdelæring, og mer sammenheng mellom fagene. Dette skapte nysgjerrighet og interesse hos meg, derfor handler dette masterarbeidet om dybdelæring og progresjon. For å tilegne meg kunnskaper, forståelse og innsikt valgte jeg en kvalitativ undersøkelse. Undersøkelsen ble gjennomført med semistrukturerte intervjuer, og intervjupersonene var lærere med frisørfaglig yrkesbakgrunn og veiledere i frisørlærebedrifter. Problemstilling ble som følger: Hvordan legge til rette for dybdelæring og progresjon for frisørelever? For ytterligere innsikt i hvordan frisørelever kan oppnå dybdelæring og progresjon ble læring og utvikling belyst med utgangspunkt i Lave, Wenger, Nielsen, Kvale og Säljö, samt det didaktiske perspektivet med Hiim og Hippe. Samtidig knyttes det til å være en perifer deltaker til full deltakelse, til slutt å bli et fullverdig medlem i et praksisfellesskap. Så, Mesterlære, som innebærer å lære av en mester, samt brødrene Dreyfus sitt arbeid med ferdighetstilegnelse. Vygotskys arbeid med den proksimale utviklingssonen har òg vært vesentlig i dette arbeidet. Funnene i dette masterarbeidet viser at dybdelæringsbegrepet innebærer å arbeide med yrkesrelevante arbeidsoppgaver i reelle frisørfaglige situasjoner. Om det skal foregå dybdelæring på Vg1FBIE, er det avgjørende at lærerne har frisørfaglig kompetanse. Det viste seg også at sosial kompetanse var den viktigste kompetansen de kommende lærlingene burde inneha før de entret frisøropplæringen i bedrift.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectDybdelæringen
dc.subjectProgresjonen
dc.subjectYrkesrelevansen
dc.subjectFrisørfagen
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectYrkespedagogikken
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectVG1en
dc.subjectFrisøren
dc.subjectBlomsteren
dc.subjectInteriøren
dc.subjectEksponeringsdesignen
dc.titleDybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIEen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel