Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmid, Evi
dc.contributor.authorGilberg, Arnfinn
dc.date.accessioned2020-08-28T08:58:40Z
dc.date.available2020-08-28T08:58:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8859
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractFrafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. Det er reist mye kritikk om for mye teoretisk innhold på yrkesfag i Norge. Mye klasseromsundervisning går kanskje særlig hardt ut over ungdommer som har mye energi i kroppen og et ønske om å jobbe praktisk. Jeg ønsket å undersøke om en mer helhetlig og tverrfaglig tilnærming kunne bidra til at elevene opplevde større mestring, opplevde undervisningen i alle fag som relevant og at de gjennom økt motivasjon skulle fullføre og bestå skoleåret. Etterhvert blir det klart at ungdomsbedrift som metode for læring gjennom entreprenørskap kunne være et fornuftig virkemiddel. Gjennom denne masteroppgaven ønsket jeg å undersøke problemstillingen hvordan kan ungdomsbedrifter brukes tverrfaglig på yrkesfag? og prosjektet med tverrfaglig bruk av ungdomsbedrifter ble igangsatt. Utdanningsmyndighetene har stor innflytelse på norsk skole. Gjennom styringsdokumenter blir skoleeiere, skoleledere og lærere informert om endringer, reformer og nye fokusområder for vårt arbeid. For å besvare problemstillingen var det viktig å gjøre undersøkelser på flere nivå. Det ble derfor gjennomført en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse av 21 styringsdokumenter som har betydning for entreprenørskap og videregående opplæring. De involverte lærere og elever var viktige informanter. Deres erfaringer fra dette forsøket med ungdomsbedrift i denne klassen har vist seg å være et viktig bidrag i forhold til å videreutvikle konseptet i vår kontekst i kommende skoleår. Datainnsamlingen fra de direkte involverte bestod av henholdsvis fire intervju med lærere og ti intervju med elever. Resultatene viste at elevene i hovedsak opplevde arbeidet med ungdomsbedriftene som motiverende og mange elever lærte mye av dette arbeidet. Involverte lærere har latent kompetanse innen emnet, og finner det tidkrevende å lage gode tverrfaglige undervisningsopplegg hvor arbeidet rundt ungdomsbedriften inkluderes i eget fag. Der hvor dette lykkes motiveres elevene for skolearbeidet. Dette prosjektets implikasjoner inneholder en oppfordring om at flere yrkesfagklasser bør få oppleve tverrfaglig bruk av ungdomsbedrift gjennom skoleårene på yrkesfag.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectUngdomsbedriften
dc.subjectFrafallen
dc.subjectMotivasjonen
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectVG2 kjøretøyen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.titleUngdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøyen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel