Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Hedvig Skonhoft
dc.contributor.advisorHillen, Andrea Stefanie
dc.contributor.authorKverneggen, Kari-Anne Helleberg
dc.contributor.authorØgaard, Monika
dc.date.accessioned2020-08-28T07:02:28Z
dc.date.available2020-08-28T07:02:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8856
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractEt dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren har få konkrete føringer både for organisering av og innhold i faget. Masterprosjektet handler om hvordan yrkesfaglærerne i den skolebaserte delen av opplæringen kan bidra til en yrkesutdannelse som utnytter læringspotensialet som ligger i at eleven er deltakere i virksomhetene skole og bedrift. Problemstillingen i masterprosjektet tar sikte på å utvikle kunnskap knyttet til hvordan yrkesfaglæreren kan legge til rette for læring på tvers av de to læringskontekstene som er læringsarenaer i faget YFF. YFF er et fag innen alle yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole. For å besvare problemstillingen har vi valgt å benytte to kvalitative metoder i form av personlige intervju og ett fokusgruppeintervju. Utvalget av informanter er yrkesfaglærere innen programområdet service og samferdsel på en videregående skole. Yrkesfaglærerne prøver ut noen endringer tilknyttet faget YFF, og hensikten med datainnsamlingen er å få innsikt i yrkesfaglærernes erfaringer fra dette arbeidet. Modellen svarer hvordan yrkesfaglæreren kan legge til rette for læring på tvers av grenser i YFF. Vår modell presenterer fire verktøy yrkesfaglæreren kan ta i bruk for å legge til rette for læring på tvers av ulike læringskontekster. Verktøyene fungerer som grenseobjekter og kan være bindeledd mellom skole og bedrift. De fire grenseobjektene er yrkesfaglæreren, temaoppgaver, YFF-time og ePortfolio og modellen uttrykker dialogens betydning i kombinasjon med grenseobjektene. Bruk av modellen kan gi en yrkesdidaktisk tilnærming til YFF som kan styrke elevenes yrkesfaglige kompetanse.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectYrkesfaglig fordypningen
dc.subjectDybdelæringen
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectKompetanseen
dc.subjectBoundary crossingen
dc.subjectYFFen
dc.subjectYrkesopplæringen
dc.subjectYrkesfaglærereen
dc.subjectYrkeskompetanseen
dc.titleLæring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypningen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel