Kvalitetsarbeid i Supported Employment-tjenester
Abstract
Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Proba fikk våren 2019 i oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
å gjøre en undersøkelse av erfaringer, styrker og svakheter ved «ulike systemer for kvalitetssikring» av
SE-tilnærminger i Norge. Følgende tre kvalitetssystemer skulle belyses gjennom oppdraget: IPSkvalitetsskala (IPS Fidelity Scale), Kvalitetsveilederen og Supported Employment Quality Framework
(SEQF). Undersøkelsen bygger Telefonintervju med 15 informanter på ulike nivå og med ulike roller, en
casestudie i fire tjenester som benytter ulike kvalitetsverktøy, en bredere telefonintervjuundersøkelse
med 99 jobbspesialister og metodeveiledere. Vi finner en gjennomgående støtte til å arbeide med
kvalitet i arbeidsinkluderingen og i knyttet til bruken av ulike tilnærminger av SE. Vi finner mange positive
erfaringer knyttet til bruk av kvalitetsverktøyene. Aktørene opplever at det er positivt å få et blikk utenfra
og inn på tjenesten. Det bidrar til læring og utvikling, men det er ulike syn på hva slags læring og
utvikling det bidrar til. Vi finner også at en rekke problemer og utfordringer knyttes til hvordan å drive med
kvalitetssikring og hvordan å sikre at dette gjøres på gode nok måter.