Show simple item record

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorSøreide, Trude Myhre
dc.date.accessioned2020-07-03T07:36:48Z
dc.date.available2020-07-03T07:36:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8753
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell kompetanse i musikk. Problemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?» Den problemstillingen besvares ved å se nærmere på hvilke digitale verktøy lærere bruker i planlegging av og i undervisning. Den ser også på praksiser knyttet til bruk av digitale verktøy i musikkfaget og hvordan lærere oppgir å bruke digitale verktøy både under planlegging og i undervisning. Den utforsker også hvordan holdninger kan påvirke bruk av verktøy i dette faget. Bakgrunnen for studien bygger på data samlet inn fra strukturerte e-post intervjuer der 24 respondenter fra et fylke i Norge har deltatt. Dataene er analysert og tolket i henhold til tidligere forskning og didaktisk bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen. Data fra studien viser at det i stor grad er allmenne digitale verktøy som benyttes i musikkundervisningen og i mindre grad fagspesifikke verktøy. Spesielt presentasjonsverktøy for å vise fram informasjon og eksempler. Det er flere faktorer som kan spille inn på hvordan lærere bruker digitale verktøy i undervisningen blant annet holdninger til nytteverdien og kunnskap om bruk av digitale verktøy i musikkfaget. Studien viser at lærere opplever at musikkfaget ikke er et satsingsfag på skolene der de er ansatt og at de billigste verktøyene ofte er eneste mulighet for bruk av digitale verktøy i musikkfaget. Dette er en faktor som kan påvirke bruk av digitale verktøy i dette faget.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectDigitale verktøyen
dc.subjectMusikken
dc.subjectMusikkundervisningen
dc.subjectDigital kompetanseen
dc.subjectMusikkfaglig kompetanseen
dc.titleBruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record