Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.advisorMifsud, Louise
dc.contributor.authorBiltvedt, Ragnveig
dc.contributor.authorBergheim, Eva
dc.date.accessioned2020-07-03T06:55:17Z
dc.date.available2020-07-03T06:55:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8752
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen
dc.description.abstractSkolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige arbeidsredskaper for lærerne og de har potensiale til å være med å forme innholdet i undervisningen. Formålet med denne studien er å få fram kunnskap om hvorfor og hvordan lærere bruker digitale lærebøker i undervisningen. Fokuset i oppgaven er å se på årsakene som ligger til grunn for valg av digitale lærebøker og i hvilken grad lærere legger vekt på metodisk variasjon i bruken av læreverkene. Vår studie ønsker samtidig å belyse hvilken kompetanse lærere trenger for å kunne implementere digitale lærebøker i undervisningen. Bakgrunnen for studien er at digitaliseringen av samfunnet setter økt fokus og press på norske skoler til å henge med i denne raske digitale utviklingen. Skolen og utdanningssystemet skal forberede elever og studenter til å bli fremtidens arbeidstagere (Kunnskapsdepartementet, 2017). Valg av læreverk og teknologiens rolle i undervisningen står sentralt i forhold til i hvilken grad skolene legger til rette for en fremtidsrettet utdanning. Som et ledd i denne digitaliseringen, velger enkelte skoler å gå vekk fra papirutgaver av lærebøker og går til innkjøp av lisenser for digitale læreverk. Tidligere forskning viser at det i liten grad finnes forskningsbasert kunnskap om lærermiddelvalg gjort etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Forskningen som er gjort belyser i begrenset grad de pedagogiske begrunnelsene for valgene av læreverk. Tilgangen på teknologi og mangfoldet av digitale læringsressurser i skolen setter lærere overfor stadig større utfordringer. I Kunnskapsdepartementets digitaliseringsstrategi (2017) blir det uttalt at der hvor IKT blir aktivt benyttet i læringsprosessen blir læringsresultatene bedre. I strategiplanen blir det også uttalt at manglende profesjonsfaglig digital kompetanse muligens er det største hinderet for pedagogisk bruk av IKT. Gjennom et sosiokulturelt syn på læring ønsker vi å studere læreren som forvalter av den digitale læreboka. Vi vil se på i hvilken grad læreren mestrer å identifisere seg med verktøyet, og hvordan denne identifiseringen har innvirkning på lærerens undervisningsmetodikk. Undersøkelsen er basert på data fra en kvalitativ tilnærming til problemstillingen, gjennom en casestudie med to lærere fra videregående skole og to lærere fra ungdomstrinnet. Datamaterialet er hentet inn i løpet av en firemåneders periode ved bruk av observasjon av klasseromsundervisning, samt intervju av involverte lærere. Hensikten har vært å få fram svar som begrunner valgene for å ta i bruk digitale lærebøker i undervisningen, metodiske variasjoner, samt lærernes behov for kompetanse ved implementeringen av digitale lærebøker i undervisningen. Denne studien viser at lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse har innvirkning på i hvilken grad læreren evner å ta i bruk de mulighetene som ligger i de digitale læreverkene. Studien belyser også viktigheten av at skoleledere legger til rette for lærernes kompetanseutvikling, slik at lærerne skal kunne lykkes med implementeringen av teknologien i sin undervisningsmetodikk. Det kommer også tydelig fram at tekniske utfordringer knyttet til bruken av digitale lærebøker, har stor innvirkning på lærernes motivasjon til å implementere verktøyet i sin undervisning og utnytte de metodiske variasjonsmulighetene som læreverkene kan gi. I videre forskning vil det være interessant å se på hvordan skoleeier og skoleledelse kan legge til rette for å styrke profesjonsfaglig digital kompetanse blant lærere i norsk skole. I denne studien ble det synliggjort at den profesjonsfaglige digitale kompetansen hos lærerne hadde innvirkning på deres undervisningsmetodikk. Vi mener derfor det er viktig at lærerne får tilbud om å øke sin profesjonsfaglige digitale kompetanse, for å kunne lykkes med integrering av teknologi i sin undervisning.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectDigitale lærebøkeren
dc.subjectMetodiske variasjoneren
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectProfesjonsfaglig digital kompetanseen
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114
dc.titleHvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel