CO2-DCV i barneskoler: Bør CO2-settpunkt differensieres for ulike brukergrupper?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8669Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dagens bruk av CO2-DCV som ventilasjonsstrategi baserer seg på en antagelse om at menneskers CO2-produksjon
er proporsjonal med deres emisjon av bioeffluenter. Det differensieres ikke etter brukergrupper i anbefalinger og
krav til settpunkt for CO2-DCV. Oppgaven har undersøkt om forholdet mellom barns emisjon av bioeffluenter og
deres CO2-produksjon er proporsjonalt, og videre om det er behov for differensiering av settpunkt for CO2-DCV
basert på ulike brukergrupper. Et testpanel vurderte oppfattet luftkvalitet og luktintensitet i to andreklasser og en
åttendeklasse. Klasserommene ble besøkt ved like CO2-nivåer. Resultatene viste at det var signifikant dårligere
oppfattet luftkvalitet i andreklasse sammenliknet med åttendeklasse. Resultatene indikerer at barns emisjon av
bioeffluenter ikke er proporsjonal med deres CO2-produksjon. Oppgavens resultater indikerer et behov for
differensiering av settpunkt for CO2-DCV basert på brukergrupper, da særlig for barn. Basert på oppgavens
beregninger av CO2-produksjon hos barn etter metode av Persily og de Jonge, er det laget en anbefaling for CO2-
settpunkt med utgangspunkt i krav i NS 15251 tilpasset to aldersgrupper med barn i grunnskolealder (6-10 år og
11-15 år).
Beskrivelse
Master i energi og miljø i bygg